Pokerface blir Interface

Det här mycket intressanta affärscaset handlar om hur ett företag inom en utåt sett ganska grå bransch kan sticka ut med hjälp av sociala medier. Caset visar även vilken enorm kraft video i kombination med sociala medier har. Exemplet är hämtat från Hubspot. Här nedan finns även deras mycket roliga video.

Parodi på Lady Gaga
Nuesoft Technologies i USA är en medelstor leverantör av lösningar för medicinska faktureringssystem och elektroniska journaler (EMR). I oktober släppte de en video som var en parodi på Lady Gagas låt Pokerface, som företagets IT-avdelning medverkade i.

Uppmärksamhet
Nuesofts mål med denna video var att öka deras synlighet inom sin bransch. ”Vi visste att denna video inte skulle säkra en massa försäljningsleads. Det handlade mer om att få uppmärksamhet bland ledare i vår bransch ”, säger Jennifer McDuffee, Nuesofts chef för marknadsföring och kommunikation.

Många blogginlägg
De klarade definitivt detta mål. ”Vi är verkligen nöjda med resultaten hittills, säger McDuffee. Tre av de viktigaste bloggarna inom den här industrin, HITConsultant, HIST och emrandehr.com, skrev om Nuesofts video. En av kolumnisterna på HISTalk.com ansåg att Nuesofts team såg ut att vara det mest kreativa och att de hade kul.

Facebook och YouTube
Nuesofts video fick inte bara uppmärksamhet i de viktigaste bloggarna. De fick också massor av personer att dela videon på Facebook. De fick mer än 5 000 visningar på YouTube och massor av positiva kommentarer på båda kanalerna.

Steget före konkurrenterna
Denna typ av innehåll gör att Nuesoft står ut. Som McDuffee nämnde, av omkring 400 konkurrenter är det väldigt få som använder video eller integrerar det i sina satsningar i sociala medier. De flesta företag i branschen har inte gått utanför den traditionella användningen av video som är referenser och produktdemos.

Kreativ marknadsföring
Med denna remix av popkultur och lösningar för medicinsk faktureringsterminologi, tänkte Nuesoft kunna fånga uppmärksamheten hos branschledare och i förlängningen väcka intresse för sin målgrupp. Utan massor av erfarenhet av videoproduktion (före Interface”, hade de endast producerat ett par korta reklamfilmer), använde Nuesoft sin kreativa marknadsföring till fullo.

Videomarknadsföring ökar markant
Vikten av video i marknadsföring på nätet kommer bara att öka och du bör dra fördel av denna trend. Köp en enkel videokamera brainstorma fram idéer till videor som är roliga och engagerande eller helt enkelt bra för din publik. Var redo att sticka ut.

Skruva upp ljudet och se videon
Här är den omtalade videon, dom måste haft jätteroligt på jobbet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *