5 tips för fler affärer med LinkedIn

Tillhör du dom som har ett konto på LinkedIn där du bara samlar kontakter och vet inte riktigt vad du ska göra mer för att få ut något konkret av tjänsten? Kanske du inte ens har ett konto på LinkedIn? Då ska du läsa den här artikeln.

115 miljoner

LinkedIn har nu över 115 miljoner medlemmar och växer kraftigt. I den här artikeln får du fem konkreta tips om hur du kommer igång med att jobba professionellt med LinkedIn.

LinkedIn ger utmärkta möjligheter att marknadsföra sitt företag eller organisation på. Det finns många verktyg som du kan använda i den fria versionen, och många fler att använda i de olika betalversionerna. Du måste utforska skillnaderna för att avgöra vilken typ av medlemskap du vill ha. När du går med i LinkedIn, finns det fem saker du bör göra direkt.

1. Komplettera din profil

Sätt upp en professionell bild på din profil och fyll i din profil helt och hållet. Ju mer komplett din profil är, och ju mer information den innehåller, desto enklare för dig att ta kontakt med rätt personer. Detta är inte ett ställe att vara privat på, eller anonym, det här är affärer och du måste vara den du är och helt ärlig.

Inkludera alla dina tidigare jobb, din utbildning och din nuvarande affärsinformation. (Glöm inte att göra en företagsprofil också!).

2. Delta i grupper

Bli medlem och delta i grupper så ofta som möjligt. Att gå med i en en grupp kommer inte att vara något positivt om du inte deltar i diskussionen. Ställ frågor i gruppen, svara på frågor i gruppen och erbjud hjälp till de personer som är med i de olika grupperna.

Låt människor lära känna dig, det kan leda till nya kontakter och nya kontakter kan leda till fler kunder. Det är också roligt att delta i grupper på LinkedIn.

3. Starta en grupp

När du har etablerat många kontakter på LinkedIn kan du starta en egen grupp. Att vara ägare av en grupp innebär att du etablerar och visar din kompetens inom din bransch.

Skapa en grupp för din målgrupp och innan du vet ordet av, kommer folk att vilja vara med i din grupp och så småningom köpa vad du har att erbjuda.

4. Svara på frågor

Många grupper på LinkedIn är öppna grupper, detta innebär att även om du inte är medlem av gruppen, kan du svara på frågor som ställs. Gör helt enkelt en sökning på ”answers” med hjälp av populära sökord för din målgrupp och sedan besvarar du frågorna så skickligt och så fullständigt som möjligt.

Du kan också rekommendera personer i ditt nätverk för dem som ställer frågor.

5. Ställ en fråga

Se till att du också ställer frågor och skapa en dialog. Folk kommer att lita på dig mer om du också har frågor och inte bara svarar på dem. Var noga med att inte SÄLJA dina produkter och tjänster under en fråga. Ställ en riktig fråga, inte en fråga som är inställd för dig att visa dina kunskaper.

Låta andra lysa också. Att låta människor kännas sig duktiga och må bra kan generara förtroende som senare kan ge dig de affärer du vill ha.

Oavsett vad du väljer att göra, är det viktigt att engagera sig med hela sin kraft i LinkedIn . LinkedIn är ett verktyg för professionellt nätverkande, och om du vill utveckla ditt företag/organsiation på ett snabbt och effektivt sätt kan du åstadkomma det med allt som LinkedIn har att erbjuda. Lycka till.

Gillar du den här artikeln? klicka gärna på gilla-knappen här under, vill du kommentera artikel kan du göra det också här under.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *