Tv tappar tittar till förmån för online-tjänster

Konsumenter vänder sig alltmer till smartphones och pekplattor för att konsumera media. Undersökningen som är gjord av Accenture, deras årliga globala undersökning, visar på en stark tillväxt för smartphones och pekplattor i takt med att konsumenter prioriterar mobila enheter. Hela 53 procent av de tillfrågade äger en smartphone, en ökning från 28 procent 2010. Även antalet som äger en pekplatta ökade till 12 procent 2011, från 8 procent föregående år.

En mycket intressant förändring som sticker ut är vårt användande av traditionellt tv-tittande, med det menas linjär tv och kabel-tv.

71 blev 48

Undersökningen visar att andelen konsumenter som regelbundet tittar på traditionell tv minskade från 71 procent (2009) till 48 procent 2011. Detta är enormt stora förändringar.

”Kampen om konsumenternas tid och uppmärksamhet har hårdnat de senaste åren och vi ser hur play-funktioner och andra onlinetjänster tar allt större marknadsandel på bekostnad av traditionell linjär TV” Så säger  Niclas Poldahl, ansvarig för affärsområdet Media och Entertainment på Accenture.

Har du minskat ditt traditionella tv-tittande?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *