Carlsberg en ”success story” online

Carlsberg gjorde i september 2011 en video där de fyllde en biograf med ”148 bad boys”, bikers, som såg väldigt hotfulla ut med allvarlig uppsyn.

Storyn i videon gick ut på att det bara fanns två platser kvar i biografen och de platserna fanns mitt bland de bistra killarna, vad skulle du göra?

De två personerna som först vågade tränga sig in och sätta sig bland dessa fick en stor överraskning. Det var många som backade av rädsla och gick ut när de såg var platserna var i salongen. En del kommentarer från de som vände var ”de måste skoja” eller ”det här är inte vad jag betalade för”.

Den här videon slog an en sträng hos många som gav videon 11 miljoner visningar fram till idag .

I sociala medier blev resultatet följande:

  • 1,5 miljoner delningar på Facebook
  • 364 000 omnämnanden på Twitter
  • 900 bloggar skrev om den (901 med min)
  • 150 nyhetssajter  rapporterade om den

Till detta kommer omnämnanden i flera tv-shower, tidningar och magasin.

Carlsberg fick en försäljningsökning på 4,3 %  under andra och tredje kvartelet 2011.

Det är svårt att göra en video som blir viral, man ska ha både tur och skicklighet för det, den här är ett praktexempel på en fullträff.

 Informationen om detta är hämtad från ett blogginlägg på Mashable.

Missa inte min endagskurs i sociala medier i Luleå den 26 september som anordnas genom Företagarna Norrbotten, läs mer här och anmäl dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *