Så boostar du din facebook-annons

Facebook flip-flopAnnonserar du på Facebook eller tänker du börja med det, då ska du läsa det här?

Anpassad målgrupp

När du väljer ut målgrupp du ska rikta annonsen till finns det några sätt som inte är lika kända som du med fördel kan använda. På sidan där du väljer ut målgrupp  finns i början en länk som heter ”Skapa ny målgrupp”, där kan du välja att ladda upp en excel-lista eller att tanka upp mailadresser från ett nyhetsbrevsprogram.

skapa målgrupp

Dessa mailadresser samkör Facebook med de mailadresser personerna har på sina användarkonton hos Facebook. Annonsen du skapar visas sedan för dessa personer, smart va. Eftersom dina mailadresser ofta hör till personer som känner dig kommer en sådan här kampanj att få bättre utfall.

Liknande målgrupp

Om du har få mailadresser som du kan tanka upp till Facebook kan de hjälpa dig att hitta liknande personer som stämmer överens med dina mailadressers facebookprofiler helt automatiskt.

liknande malgrupp

Det kan ta upp till ett dygn innan beräkningen är klar, sedan kan du även fortsätta att anpassa denna målgrupp med de vanliga verktygen som geografisk plats, demografi och intressen etc. I exempelbilden till höger ser du att målgruppen ökade från 1500 personer till 54 400.

Att lyckas med annonsering på Facebook handlar oftast om att hitta rätt målgrupp till sin kampanj. Med dessa funktioner får du ett kraftigare verktyg att använda i dina kampanjer på Facebook.

Gillade du detta inlägg, klicka på gilla!

fb-10-minuter-cta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *