Optimera din affärsstrategi för sociala medier

Det är ingen hemlighet att sociala medier är ett viktigt verktyg för att nå affärsframgångar på nätet. Enligt nyligen gjorda studier (Social Media Examiner) med företag som använt sociala medier tre år eller längre, säger 58 procent av dem att sociala medier boostar deras försäljning.

Sociala medierEn av de största missuppfattningarna är att jobbet med sociala medier inte leder till mer försäljning. Jämfört med ren annonsering på nätet ger marknadsföring i sociala medier nästan dubbelt så många leads (potentiella kunder).

Med det i åtanke kommer här en genomgång av hur du kan använda sociala medier för att skapa fler leads som sedan kan leda till fler affärer.

Steg 1 – Välj rätt kanal

Se till att välja rätt kanal/er att finnas med i där dina potentiella kunder håller till. Bästa sättet att ta reda på det är att lära känna din målgrupp. Det är helt avgörande att du känner din målgrupp, först då kan du ge dem relevant information.

Steg 2 – Etablera din expertis

Innan du kan börja med att erbjuda pålitlig information måste du sätta dig utanför konkurrensen och etablera dig själv som en expert inom ett område. Bloggar och andra kanaler inom sociala medier är det bästa sättet att visa din kompetens på. Du kan använda plattformen för att lösa problem och adressera signifikanta  ämnen som oroar din målgrupp.

Kom ihåg att ju mer respekterad och inflytelserik du blir, desto mer kommer du att dra fördelar av många förfrågningar och interaktioner.

Steg 3 – Ge din målgrupp vad de vill ha

Personer använder sociala medier för att vara sociala, inte för att se ett konstant flöde av reklam. Att hela tiden marknadsföra ditt företag tillhör inte sociala medier. Din profil i sociala medier bör vara engagerande, personlig och human. Sociala medier handlar om att bygga  relationer och att konstant dela med sig av högkvalitativt innehåll. Ta reda på vad din målgrupp är intresserad av, blogginlägg som informerar om produkter, handledning, recensioner etc. Gör allt detta utan att fråga om att få något tillbaka.

Steg 4 – Var social

Som ett minimum bör du ha koll på när någon nämner dig i sociala medier och även komma i kontakt med dem. Allt för många företag glömmer att lyssna och vara responsiva. Missar du detta kommer du också att missa chansen att bygga nya relationer med personer som senare kan bli dina kunder.

Steg 5 – Ha koll på när du ska sätta in stöten

Att använda sociala medier för att få potentiella kunder handlar om att undvika frestelsen att vänta på att den potentiella kunden kommer till dig, du måste själv söka. Du får inte vara alltför säljorienterad men glöm inte att be din målgrupp att följa dig, besöka din hemsida/shop och lära sig mer om vad du har att erbjuda. Besök forum och grupper regelbundet där din målgrupp finns och interagera. Att använda sociala medier som en del av din affärsstrategi behöver inte vara svårt, och fördelarna de kan ge är enorma.    

Vill du veta mer om hur du kan utveckla ditt företag på nätet är du varmt välkommen att kontakta mig.