Som småföretagare letar man alltid sätt att spara på utgifterna. Vad kan man göra med dagens teknik och kan man använda sociala medier till att göra detta?
Det här inlägget publicerades ursprungligen i American Express öppna forum som sedan tagits upp på Mashable.
Jag tycker det innehåller en hel del bra tips som kan vara värdefulla för dig som är småföretagare. Att spara på utgifterna är ofta det enklaste sättet för att få kvar mer i slutändan.
Här kommer 5 tips som kan hjälpa dig att spara pengar.
1. Bli papperslös
Fakturering, redovisning, personalfrågor och andra affärsprocesser kan innebära stora mängder av papper. Desto mer papper du har desto mer arbete får du som tar många timmar i anspråk att gå igenom. Mycket av de papper som en företagare har kan arkiveras digitalt (online) som gör det enklare att hitta och komma åt. Du kommer till exempel åt dina digitala dokument från fler ställen än kontoret vilket innebär att du även kan hantera dokument i hemmet och på jobbet utan att behöva ta med dig dem fysiskt.
Att du sen även gör ett viktigt miljöarbete med att spara på papper gör inte saken sämre.
2. Dela med dig
Du kan använda tekniker som VOIP-samtal, videochattar, programvaror in-the-cloud dokumentlagring för att få mycket gjort även om du inte är fysiskt närvarande. Det gör det också lättare att flytta jobbet hem för att temporärt sköta det hemifrån. Blir du sjuk kan du, utan att behöva åka till kontoret, hålla företaget igång med hjälp av dessa online-hjälpmedel. Du kan även låta anställda jobba hemifrån på ett enkelt sätt.
3. Använd open source
Gratis och öppen källkod är det ojämförligt billigaste sättet att använda många programvaror på för en småföretagare. Till exempel kan du köpa Microsoft Word och Photoshop, Eller så kan du använda OpenOffice, Google Docs och GIMP helt gratis. Gränssnitten håller hög kvalitet och liknar de du brukar använda. Kunderna märker ingen skillnad på vilka program du använder, här kan du spara många sköna tusenlappar för att du slipper köpa programvara och licensavgifter.
4. Använd beta
Det finns en rad program som släpps i beta-version som innebär att du kan nyttja dem gratis. Dessa program fungerar oftast väldigt bra med få buggar. Tag för vana att titta om både kända och mindre kända program finns som beta-version innan du köper en programvara. Du kan också anmäla dig som beta-testare till ett program som du kan ha användning för i ditt företag.
5. Bli social
Hur mycket kostar det att skapa en facebooksida eller ett twitterkonto för att marknadsföra dig och ditt företag? Inget! Se till att du finns online för dina kunder och marknadsför dig där dom finns. Följ andra och se vad dom gör i de sociala medierna. Lyssna och ta in vad dina kunder säger om dig i de sociala medierna. Det finns en rad olika verktyg för att analysera och följa vad dina kunder gör i de sociala medierna. Låt inte tekniken bli en tröskel som du inte kan gå över, du har många sköna slantar att spara på att använda sociala medier.
Skriv gärna en kommentar till detta eller klicka på “gilla”-knappen om du tyckte artikeln var bra.