Sociala medier i sig är knappast någonting nytt. Men deras kommersiella potential verkar nu ha gått upp för marknadscheferna. Enligt en undersökning som Novus har gjort är det den viktigaste trenden att ta till sig just nu.
– Det har tagit tid för många att förstå att sociala medier inte bara rör ens privata sfär, att det också kan användas i den kommersiella vardagen, säger Anders Ericsson, vd på Sveriges annonsörer, som har beställt undersökningen.
1. Sociala medier, 62 %
2. Avkastning på marknadsinvesteringar, 50 %
3. Varumärkespositionering, 40 %
4. Kundnöjdhet, 39 %
5. CSR (Corporate Social Responsibility), 34 %
6. SEO (Search Engine Optimization), 30 %
7. Word of mouth, 23 %
8. Marknadsföring i mobila enheter, 23 %
9. Miljömarknadsföring, 16 %
10. Lojalitetsprogram, 16 %
11. Branding, 14 %
12. Rörlig bild, 12 %
13. Segmentering, 11 %
14. Annat, 3 %
Detta inlägg är saxat från en artikel från tidningen Resumé
Vill du se Editerats videotrilogi om affärstips för dom sociala medierna finns dom här