Dell – Listen, engage, learn

Dell i sociala medier

Under webbstrategidagarna i Stockholm lyssnade jag på många intressanta föreläsare. En keynote speaker var Stephen Jio från Dell med 110 000 anställda världen över.

Dell Hell
Dell har sedan den uppmärksammade “Dell hell”-historien totalt vänt och tagit till sig transparensen i sociala medier. Stephens viktigaste tips är att företag måste vara totalt ärliga i allt man gör och inte försöka dölja saker, allt  kommer fram förr eller senare. Missa inte idén med Red carpet photo sist i det här inlägget.

Listen, engage, learn
Dell menar på att det finns tre element att ta hänsyn när man jobbar med sociala medier. Det är lyssna, engagera och lära. Att lyssna på vad kunder och andra säger om varumärket är det första man bör börja med, de har utbildat över 10 000 anställda för att lyssna av både globalt och lokalt. De använder bra verktyg för att underlätta lyssnandet.

Engagemang

Några tips för engagemang är:

  • Försök inte att övertala någon som har en annan åsikt
  • Låt andra i communityn vara med och svara, du behöver inte själv alltid ha alla svar
  • Var ärlig, totalt transparent
  • Dölj aldrig din identitet
  • Lyssna av diskussioner och var med då det känns rätt

Lära

Dell låter sina kunder lämna recensioner om produkterna (idag 100 000 recensioner), allt visas, inget tas bort. Frågor & Svar på deras Wiki fylls på av användarna. De använder i huvudsak Facebook och Twitter.

Virala videos

Videokanaler som Yotube använder Dell vid produktlanseringar. När Dell Duo lanserades fick videon 250 000 tittare på mindre än 72 timmar, över 650 000 till dags dato. Deras Flash Mob i Sydney drog över 50 000 tittare, se den videon här: httpv://www.youtube.com/watch?v=zkvW2he2loc

Red carpet photo

När Dell var sponsor på MTV EMA lät de publiken istället för celebriteterna fotograferas på röda mattan, sedan la de in bilderna på facebooksidan. De som blev fotade uppmanades att gå in och tagga sina bilder på Facebook.

Det var en del av vad Stepehen Jio delade mig sig av som jag nu delat till dig. Var det intressant, kommentera gärna här under.

Jag passar på att puffa för mina onlinekurser i Sociala Medier, läs mer här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *