För småföretagare går sociala medier från privat bisyssla till ett starkt redskap för bättre affärer.
Enligt en färsk undersökning av 1 400 småföretagare gjord av banken SEB ökar användningen av sociala medier bland småföretagare.
Detta kanske inte är så förvånande men det bekräftar det själv upplever när jag möter företagare.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”420px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]En tredjedel i sociala medier[/dropshadowbox]
Vart tredje företag har en närvaro i sociala medier där Facebook är i särklass störst följt av Twitter och bloggar och sedan andra forum. Handelsföretag är mest aktiva med hela 82 procents närvaro.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”420px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Egen hemsida[/dropshadowbox]
Bland medelstora företag är det 98 procent som har en hemsida men bland enmansföretag är den siffran bara 54 procent, det var för mig en förvånande låg procent.
15 procent av enmansföretagen som har hemsida bedriver försäljning på nätet men bara 3 procent av de stora företagen gör det, intressant.
Så här skriver SEB:s företagarekonom Ingela Hemming:
“Vi ser en stadig ökning av andelen småföretag som hittar affärsnytta i bruket av sociala medier, såväl för omvärldsanalys, rekrytering och varumärkesbyggande. Från att ha uppfattas som mest en privat bisyssla kommer nu användningen av sociala medier starkt som ett redskap för bättre affärer.”
Ingela Hemming, Företagarekonom SEB
Känner du igen dig i dessa siffror? Kommentera gärna längst ner på sidan.