Content marketing – 5 grundtips

Content Marketing

Content marketing (innehållsmarknadsföring) har mycket tack vare sociala medier ökat markant senaste tiden och är ett marknadsföringssätt som passar bra även för små företag. Om jag går till mig själv har jag svårt med all avbrottsreklam som finns i tidningar, radio och tv.

Inget nytt

Har ett företag något intressant att dela med sig av kan jag stanna upp och lyssna. Content marketing är ett nygammalt sätt att marknadsföra sig på och som har blivit väldigt enkelt att jobba med som marknadsföringsmetod tack vare sociala medier. Dessutom är det mycket roligare som företagare att skapa intressant innehåll än reklambudskap.

Content marketings största styrka är möjligheten att engagera användarna, olika typer av innehåll kan uppfylla det syftet.

Om du har svårt att komma på idéer om bra innehåll överväg att skriva hur-gör-man artikar, leverera information om din bransch eller gör en enkät med dina användare. Dela sedan innehållet i sociala nätverk och analysera hur bra innehållet tas emot.

De 5 grundtipsen för Content marketing

1.

Mer försäljning – genom att skapa ett intressant innehåll runt ditt företag kan du skapa mer försäljning, fler leads och även utbilda dina kunder. Du får dessutom ökad trafik till din webbsida eller kanal i sociala medier. Här under följer fem viktiga regler som du bör hålla dig till när du jobbar med content marketing.

2.

Det ska inte vara reklam – reklam-material kommer varken att upphetsa eller inspirera, båda dessa är kritiska komponenter i content marketing.

3.

Det ska vara relevant – generellt innehåll som inte är högrelevant för läsaren kommer inte att resultera i ökad framgång. När du skriver innehåll måste du försäkra dig om att det är användbart för läsaren, oavsett om det stödjer ditt företags grundbudskap.

4.

Det stänger ett glapp – content marketing bör svara på en affärsfråga eller problem.

5.

Det ska vara bra skrivet – Dåligt skriven information som bygger på att du ska vara en tankeväckande ledare leder inte bara till dåliga resultat, de kan också skada ditt företags rykte. Ta dig tid att försäkra dig om att innehållet presenteras i en tankeväckande form och är fritt från fel.

Gillade du detta inlägg? Klicka gärna på gilla eller dela.

Vill du veta mer om Content Marketing? kontakta Staffan Lind på Editerat. staffan@editerat.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *