Ett bra sätt att få inspiration om hur man ska bete sig för att få framgång i sociala medier är att se vad andra framgångsrika personer och företag gör på sina sidor.
LinkedIn i Sverige har stora framgångar och används nu av hela 1556 792 miljoner användare.
Det motsvarar 17,32% av befolkningen och av de som finns online är det 18, 56%, inte så stor skillnad, svenskarna är uppkopplade nästan manngrant, åtminstone hos den arbetsföra delen av befolkningen. En person som har många följare på LinkedIn är Richard Branson med drygt 3,4 miljoner följare, superentreprenören som bland annat äger företaget Virgin.
Den som har mest följare på Twitter i Sverige är PewDiePe @PewDiePe med drygt 2 100 000 följare. Han twittrar på engelska och har därmed inte bara svensktalande som följare. Som god tvåa har vi Swedish House Mafia @SwedishHouseMafia med drygt 1,6 miljoner följare.
Tar vi den som är störst på svenska språket på Twitter är det Morgonpasset-värden och komikern Kodjo Akolor @KodjoAkolor med drygt 50 000 följare, bra jobbat, han följer själv 503 stycken.
Största affärssidan på Facebook är Spotify med drygt 4 miljoner gillare totalt men i Sverige “bara” knappt 500 000 gillare. God tvåa är Fastighetsbyrån med drygt 370 000 gillare i Sverige. På plats nummer sju kommer en av mina favoriter med drygt 300 000 gillare Hallonlakritsskalle.
Google+
Etta på Google? är Spotify med 41 000 följare och som tvåa kommer Jani Westman Fotograf med knappt 32 000 följare.
Vill du nå toppen?
Vill du nå till dessa stora siffror i följare är det fullt möjligt förstås men det kräver en hel del jobb för att nå dit. En del av dessa kan ha annonserat till sig följarna eller till och med köpt sig till sina fans, det förekommer också.
Som företag kan det förstås vara otroligt viktigt att vara med här och jobba med Content marketing direkt till sin målgrupp och kunder. Du kan också nå höga siffror med rätt strategi och enträget skrivande, lycka till.