Jag kom i veckan hem från ett besök i New York där tunnelbanan, bussar och skärmarna på Times Square var tapetserade med bilder på en tjej – Bethany Mota. Bethany Mota är en 18-årig tjej som tjänar runt 3 miljoner kronor per år på att göra egna videos och hon har fler prenumeranter (6 miljoner) på sin kanal på Youtube än Lady Gaga, hur gick det till?
Bethany Mota
Bethany Mota bor i norra Californien i en helt vanlig medelklassfamilj. Hon började att göra egna videos redan vid 13 års ålder. Det var efter hon hade blivit mobbad hon stängde in sig på sitt rum och började att filma sig själv.
Hon kunde genom filmen säga och göra vad hon ville utan att någon lade sig i. Hon bor fortfarande med sina föräldrar.
Hennes videos är personliga, roliga och innehåller tips om allt möjligt. Det kan till exempel vara kläder hon visar som hon köpt på H&M eller sminktips.
Samarbete med Aéropostale
I slutet av förra året startade hon ett samarbete med det stora varumärket Aéropostale där hon nu har en egen collection av kläder, min dotter som var med till New York följer Bethany köpte förstås kläder av henne där i butiken på Times Square. I den butiken hade Bethany invigningen av sin klädcollection där över 1 500 fans var med.
En vanlig tjej
Hemligheten med hur hon blivit så stor på YouTube är att hon är en ganska vanlig tjej som gillar att ligga i sängen och se på Youtube-videos. Hon är inte någon glamour-tjej som lever ett flashigt liv som få.
Bethany Mota är den där tjejen som många tjejer kan identifiera sig med men som är tillräckligt annorlunda för att locka en stor publik. När hon agerar i sina videos är det som om hon pratar till dig personligen.
Hon handlar sina kläder på kedjor som Forever 21, Urban Outfitters, H&M och Aéropostale som har låga priser och tilltalar många tjejer.
Miljonär
Hon berättar inte vad hon tjänar men enligt flera källor drar hon in runt 40 000 dollar i månaden (264 000 skr). Hon får förstås mycket gratisprover som företagen vill att hon ska visa upp. Hon är ambivalent inför detta och vill bara pusha för kläder som hon verkligen gillar. Samarbetet med Aéropostale innebär inte att hon måste promota deras kläder.
Video är på frammarsch även i Sverige med liknande internet-stjärnor. När får vi se lokala exempel på detta?