Enligt en nyligen gjord undersökning på uppdrag av Eniro bland företag 1-49 anställda lägger 40 % största delen av sin marknadsföringsbudget på digital marknadsföring, som hemsida, bannerannonsering, nyhetsbrev via mail.
Små marknadsföringsbudgetar
24% svarar att de lägger största delen på traditionell marknadsföring (offline). Är du företagare, stämmer detta med ditt företag?
47 % av företagen som har upp till 4 anställda lägger upp till 20 000:-/år på marknadsföring, det är inte stora summor och kräver att företagaren väl känner till vilka kanaler som ger bäst utdelning på gjorda marknadsaktiviteter för att få ut mest av varje satsad krona. Enligt undersökningen erkänner många företag att de har svårt att välja rätt och att utvärdera marknadsinsatserna.
Viktigaste kanalen för digital marknadsföring
70 % av de tillfrågade företagen anser att hemsidan är den viktigaste marknadsföringskanalen för digital marknadsföring. 60 % tycker det är viktigt att vara lätta att hitta när man söker företag inom en viss bransch.
Användarna förväntar sig mer
Enligt en annan undersökning som är gjord av TNS Sifo visar det sig att användarna förväntar sig mer än de får på företagens hemsidor. Hela 87 % förväntar sig att hitta prisuppgifter på företagens hemsidor, vilket inte företagen erbjuder i någon högre grad. Här finns ett glapp mellan vad företagen tror sig veta vad kunden vill se på hemsidan och vad användarna egentligen vill ha.
“Konsumenter är pålästa och illojala”
Mattias Weder, chef för Eniros produktutveckling säger att – Konsumenterna är pålästa men samtidigt illojala. Hittar inte användarna vad de söker väljer många ett annat företag eller varumärke. därför måste företag visa mer detaljerad information än vad de tror att de behöver göra. risken är annars stor att företagare förlorar försäljning till konkurrenter.
3 viktiga utvecklingsområden
Om jag sammanfattar det viktigaste i hela undersökningen utifrån mina egna slutsater betyder det att:
- Små företag måste visa mer och tydligare information på sina hemsidor
- De måste jobba mer med sökmotoroptimering för att synas bättre på nätet
- De måste bli bättre på att analysera marknadsinsater på nätet
Se upp!
Ett tips, det var Eniro som gjorde denna undersökning. De kommer nu förmodligen att kontakta många företag och erbjuda sina tjänster utifrån dessa undersökningsresultat. Tänk till ordentligt vilka marknadsinsatser som är bäst för just ditt företag innan du köper något av dem.
Samma sak gäller sökmotoroptimering när företag som jobbar med SEO kontaktar dig. Undersök först om det är något du själv kan sökmotoroptimera på din sida innan du bestämmer dig för att lägga ut månadsvisa belopp till ett SEO-företag som ofta kan blir tusentals kronor.