Facebook leder stort bland sociala nätverk på nätet enligt en ny undersökning men “osociala” e-posten är störst på nätet.
Enligt färsk statistik från .SE:s kommande rapport ökar användningen av sociala medier för första gången på flera år (ökning 6 procentenheter på ett år).
Så här ser användningen ut på de populäraste tjänsterna.
- Facebook: 68%
- Instagram: 28%
- Twitter: 19%
Hela 81 procent gör det dagligen. Nästan alla som är med i ett socialt nätverk har ett konto på Facebook.
Instagram har har gått om Twitter i antal användare vilket är intressant och som tyder på att Instagram som bygger på att man delar med sig av bilder är en intressantare kanal än Twitter som i första hand bygger på text.
Det jag saknar är en mätning av Linkedins omfattning, cirka 2 miljoner svenskar har ett konto på Linkedin men de som gjort undersökningen kanske räknar det nätverket till ett affärsnätverk.
Marknadsföring med mail ökar
Mail som inte räknas till sociala medier används av 93 procent av svenskarna. Detta är en intressant siffra med tanke på att mailen dömdes ut för några år sedan av de som menade att sociala medier skulle konkurrera ut denna tjänst.
E-postmarknadsföringen bland företag har ökat i användning mycket på grund av att den organiska räckvidden har begränsats på bland annat Facebook. Skickar du ut ett nyhetsbrev når det alla som står med på listan utan att någon algoritm lägger sig i och gör att ditt mail inte kommer fram. Detta gör e-posten till en högintressant kanal at nå sin målgrupp på. Enligt en annan undersökning ger varje satsad krona på e-postmarknadsföring 40 kronor tillbaka, ganska bra ROI på det eller hur.
Här under finns infografik som .se sammanställt.