Det finns en stor variation över hur bra företag lyckas träffa rätt med sina annonser på Facebook. Rätt använt är Facebook en fantastisk kanal att annonsera i. Nu kan du även annonsera på Instagram med samma annons som du har på Facebook.
Målgruppen
Utmaningen när en annons på FB ska skapas är att hitta rätt målgrupp, demografi, geografisk plats, intressen med mera. Det är inte alltid så lätt, men här kommer ett tips.
Kolla på andra
Du kollar hur andra gör helt enkelt. När du ser en annons i ditt FB-flöde klickar du på fliken (se nedan), där kan du se hur annonsören ställt in sin målgrupp. Vissa är väldigt generella medan andra är väldigt specifika. Här kan du lära dig mycket av de som är duktiga på detta. Ju mer specifik du är i annonsen desto bättre respons kommer du att få.’
Målgruppsdefinition
Din, som Facebook kallar det målgruppsdefinition som visas när du skapar din annons bör inte se ut som på denna bild här bredvid, då kan responsen utebli. Gör flera annonser som är anpassade till olika målgrupper där du byter ut texten så att den riktar sig till din specifika målgrupp.
Hoppas detta hjälper dig att få ännu vassare resultat för dina annonser på Facebook.