Alla pratar om det… om hur bra sociala medier är för företagen. Att Facebook är stort är en realitet, cirka 50% av svenskarna har ett Facebook-konto. 400 miljoner använder Facebook i världen, klart att man som företag vill vara med där eller?
Företag i USA
När jag lyssnar och läser hur framgångsrika företagare i USA använder sociala medier för att göra fler affärer förstår man, om inte förr att detta är en kanal som man inte utan vidare kan bortse ifrån. Att lägga upp ett konto på Facebook, Twitter eller en Youtube-kanal är gratis, varför tveka? En blogg som nyttjas på rätt sätt hjälper företaget att stärka sitt varumärke och även göra fler affärer, men varför har inte alla företag en blogg?
Brist på kunskap
Det största orsaken till varför många företag ännu tvekar att ge sin in i den sociala webben är många gånger brist på kunskap. De vill vara med men vet inte hur man ska göra, hur man bygger upp en sådan kanal. I USA har man kommit långt med detta. Företagen i USA är extremt inriktade på affärer vilket gör att dom sociala medierna naturligtvis inte får vara ifred från kommersiellt material.
Flexibla företag
Sociala medier har kommit för att stanna oavsett om det i framtiden heter Facebook eller något annat, behovet av att socialisera kommer alltid att finnas. Framtiden hör till de företag som är flexibla och kan anpassa sig till hur de ska nå sin målgrupp, är du en av dom?