Att annonsera offline i till exempel dagstidningar ger allt mindre tillbaka. Du får öka annonsutrymmet mer och mer för att få samma utfall, vad ska du göra? Är Content marketing svaret?
Jag träffar många småföretagare och de flesta brottas med samma problem – hur ska de nå sin målgrupp till så låg kostnad som möjligt. Förut var det enkelt, en annons i dagstidningen kunde räcka för att öka försäljningen, den tiden är över, företagare behöver fler kanaler att använda för att nå sin målgrupp.
Många testar att annonsera på nätet med banners med dåliga resultat, klickfrekvensen på en banner är extremt låg, när klickade du själv på en banner?
85% söker först på nätet
Visste du att över 85% av de som ska köpa en tjänst eller produkt söker först på nätet? Har du ett företag är det således avgörande att du dyker upp i sökningarna som relaterar till vad du säljer.
En marknadsföringsmetod som inte liknar något av ovanstående exempel är SEO eller sökmotoroptimering. Att jobba med SEO har varit ganska invecklat och många knep har använts för att “lura” Googles sökspindlar. Nu har det blivit mycket enklare att sköta sin egen sökmotoroptimering. Det viktigaste jobbet du kan göra för din hemsida, blogg eller någon annan av dina kanaler på nätet för att den ska synas så bra som möjligt på Google är att fylla den med relevant innehåll.
Content marketing
Du bör ha en företagsblogg som du hela tiden gör inlägg i och på så sätt lämnar sökord som Google kan indexera. Svårare än så är det inte. Jag har skrivit tidigare om Content marketing och kommer fortsätta med det därför jag anser att det är dagens och framtidens marknadsföringsmetod för många företag.
Titta bara på vad som hänt över tid med sökningar på frasen “Content marketing” (Google Trends).
Det går att sätta ett likhetstecken mellan sökmotoroptimering och Content marketing. Lägger du hela tiden in relevant innehåll med rätt sökord kommer din kanal på nätet att komma högre upp i sökresultaten.
6 tips för bättre synlighet på Google:
1.
Ta fram ett antal nyckelord som du använder när lägger in innehåll i alla dina kanaler på nätet, hemsida, Facebook etc.
2.
Försäkra dig så långt det går att nyckelorden används av din målgrupp.
3.
Kolla vilka ämnen (sökord) som trendar på nätet, försök att väva in det i dina texter.
4.
Tänk på att rubriktexter är viktiga för en bra indexering i sökmotorerna.
5.
Märk även bildtexter på din hemsida med sökord.
6.
Använd en blogg för att över tid fylla sidan med kvalitativt innehåll med rätt sökord
Du visste väl att det är lika viktigt att sökmotoroptimera din sida på Facebook som din hemsida. Facebook-sidan syns i sökningar på Google, även för de som inte är användare på Facebook.
Gillade du detta inlägg, klicka gärna på gilla.
Nyhet – Sveriges första e-kurs om Content Marketing!
Snart är det dag att släppa vår nya e-kurs “Bemästra content marketing” där du på ett praktiskt sätt lär dig att skapa kvalitativt innehåll för din blogg, facebooksida etc. Fyll i intresseanmälan här under och få mer information om kursinnehållet.
[mc4wp_form]MISSA INTE NÄSTA INLÄGG!
Tyckte du inlägget var intressant? Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi dig en påminnelse när vi publicerar nytt innehåll.
[mc4wp_form id=”3917″]Vi delar inte din adress till andra, full integritet garanteras.