Alla vi företagare som har en sida på Facebook vill få så stor synlighet som möjligt på våra inlägg. Men hur ska man då göra för att maximera räckvidden och nå så många som möjligt i sin målgrupp, det kommer min artikel att handla om den här gången.
Facebook Edge Rank
Det är inte enkelt att med ett inlägg nå ut till alla som gillar ens Facebooksida, det är ännu svårare att nå fler än så. Ett enkelt sätt för att nå en större publik är att annonsera på Facebook. Men om du inte alltid vill betala för din synlighet på Facebook är det bra att känna till hur du kan utforma ett inlägg på Facebook för att få bästa möjliga synlighet.
Facebook har en så kallad algoritm som de kallar Facebook Edge Rank. Exakt vad den gör är höljt i dunkel, det är bara Facebook själva som vet allt vad den algoritmen gör.
Det vi vet att den gör, är att den ger företräde för vissa inlägg mer än andra. På din privata Facebooksida ser du inte alla inlägg i tidsordning, utan i första hand inlägg från de som du gillar, kommenterar och delar inlägg med.
Facebook försöker att prioritera de inlägg som du kan tänkas vilja se vilket innebär att en del av dina vänner filtreras bort av Facebook, du lever i en filterbubbla av vänner.
Facebooksidor är nedprioriterade i Facebooks edge rank till förmån för privata profiler. Vi företagare som har sidor på Facebook förväntas betala för vår synlighet, det passar också bra med Facebooks intäktsstrategi, kan det vara ett sammanträffande…
Så här maximerar du synligheten på Facebook:
- Frekvens
För att lyckas med din Facebooksida i längden behöver du en strategi och i den bör du ange hur ofta du ska göra dina inlägg. En högre inläggsfrekvens ger större synlighet och större räckvidd. De företag som är framgångsrika på Facebook gör minst ett inlägg om dagen. - Innehåll
Den här parametern faller in under devisen “Content is king”. Du måste skapa ett innehåll till din målgrupp utan att tumma på kvaliteten. Att skapa bra innehåll brukar vara den största nöten att knäcka. Att inte ha en strategi för vad man lägger ut är som att kasta spaghetti på en vägg och hoppas att några fastnar. - Typ
Det finns olika inläggstyper som du säkert känner till. Här visar jag “fem-i-topp-listan” på de olika typer av inlägg som Facebook prioriterar och som får störst genomslag på Facebook.
1. Live video
Bäst genomslag får live-video som ges störst utrymme på Facebook just nu. Mark Zuckerberg har tydligt sagt att Facebook prioriterar de som sänder live, det gäller även för företags-sidor.
2. Video
Det näst bästa sättet för att få bra räckvidd på sina inlägg är att använda video. Laddar du upp videon direkt på Facebook får du bättre utfall jämfört med att bädda in en video från Youtube. Facebook och Google som(äger Youtube) är konkurrenter som bekant.
3. Text och bild
På tredje plats kommer text och bild. En bild säger mer än tusen ord gäller fortfarande, kombinera det med en bra text och du har ett inlägg som Facebook prioriterar högt.
4. Text
Att enbart lägga upp text fungerar men får inte samma uppmärksamhet som med bild och video, Facebook låter dock dessa inlägg få en bra räckvidd.
5. Delade inlägg
Att dela andras innehåll har tidigare fått bra räckvidd genom Facebooks algoritm, den har dessvärre skruvats ner. Jag märker det tydligt när jag själv delar och jämför det med ett inlägg där jag har eget innehåll.
Till detta ska förstås tilläggas att om du skapar intressanta inlägg som din publik gillar, delar och kommenterar så påverkar det fortfarande antalet personer du når med varje inlägg.
Med en genomtänkt strategi för din Facebooksida fungerar den som en viktig kommunikationskanal med din målgrupp. Facebook är fortfarande en kanal att räkna med som företagare men kräver att man hänger med på Facebooks ständigt pågående förändringar.
Lycka till