Hur får du just ditt företag att sticka ut bland konkurrenter? Vad är det som gör att vissa företag lyckas mer än andra, här får du svaret. Här får du två avgörande steg att ta som gör att du kan få ditt företag att nå riktig framgång. Texten kommer från ett föredrag av Joe Pulizzi som jag lyssnat på, han har skrivit flera bästsäljande böcker om detta ämne.
Vi börjar med en sk. sweet spot. En sweet spot är expertis, kunskap eller färdighet som skiljer dig från andra, som du faktiskt kan berätta om. Nästa steg är att reda på vad din publiks önskan är. Jag älskar den termen önskan, för det här är något som de verkligen behöver. De vill inte bara veta, utan de behöver veta. Vad är deras smärtpunkt? Tänk på det. När du tänker på din publik, vad är det för smärta de har? Vad håller dem vakna på natten? Du kommer att vara den som kommer att leverera den lösningen, eftersom ingen annan kommer att göra det, som du kommer att göra det.
Steg 1
Börja med att lista alla dina kunskaps- och färdighetsområden och lägg dem på bordet.” Vad kan du göra bättre än någon annan? Försök sedan att lista ut vad ditt innehållsuppdrag är, vilka saker ska du fokusera på?
Steg 2
Gå sedan vidare till din publiks smärtpunkter. Vilket är det största problemet i deras liv som du kan lösa med information? Prata om det och var konsekvent och hur du kan leverera de konsekvent över tid. Återigen, detta har ingenting att göra med innehållet i din produkt eller tjänst. Det här är en helt annan sak.
Att jobba med innehållsmarknadsföring innebär inte att du pratar om dina produkter och tjänster du levererar som klassiskt marknadsföringsinnehåll. Se annorlunda på innehållsmarknadsföring än marknadsföringsinnehåll. Marknadsföringsinnehåll är ett måste, mycket produktorienterat. Inga problem med det. Innehållsmarknadsföring däremot, det är här vi inte pratar om vår produkt och tjänst och vi levererar en relation, bygger publik som följer en och sedan tjänar pengar på den publiken.
Det är här många företag stannar, för att sticka ut behöver du tilta ditt innehåll, göra något som ingen annan gör, annars riskerar du att drunkna i alla andra företags innehållsmarknadsföring. Det är den sista delen som är den avgörande om du ska lyckas skapa riktig framgång för ditt företag.
Ett exempel
Låt mig ge dig ett exempel på hur detta fungerar. Ann Reardon är bakdrottningen i Sydney, Australien. Hon är en hemmamamma. Hon ville starta en matblogg och hon startade en via YouTube. I januari 2012 hade hon 100 YouTube-prenumeranter. Hon tyckte att detta var det största någonsin. “Hur kom jag till 100? Det här är fantastiskt.” Idag har hon 4,9 miljoner prenumeranter. Hon startade detta varumärke som heter How to Cook That. Nu vill jag att du tänker på det här. Det här är en person utan budget, och de går in i kategorin mat, en av de mest konkurrensutsatta branscherna som finns. Hur ska hon bryta igenom allt det där? Det finns inget sätt. Hon konkurrerar med de största livsmedelsföretagen i världen. Hur ska hon göra detta?
En kamera av choklad
Hon gjorde något i stil med, “Jaha, hur gör jag nästan en riktig fungerande kamera av choklad?” Hon gick steg för steg igenom hur hon gjorde detta på “How to Cook That”. Hon tog en Fanta-flaska som blir en krämtårta med flera lager, som ser enastående ut. I grund och botten var det hon gjorde lite annorlunda än alla andra. Naturligtvis, hennes sweet spot, hon var en kvalificerad matforskare, dietist, så hon vet hur man går igenom detta. Hon vet hur man utvecklar olika typer av mat och recept. Hennes publik ville ha steg-för-steg matrecept eftersom de ville göra dessa saker hemma, men hon insåg också att ingen vid den tiden gjorde omöjliga desserter.
Tilta innehållet
Ett par detaljer där. Först fokuserade hon på just efterrätt, sedan fokuserade hon på att göra desserter där folk säger, “Fantastiskt. Hur gjorde hon det?” Naturligtvis, nu är hon mångmiljonär. Hon har det väldigt bra. Det var så hon bröt igenom allt det där. Om hon bara hade sagt, “Åh, jag är en kvalificerad matforskare, och jag kan göra steg-för-steg matrecept,” vem vet hur det hade gått då? Det skulle ha varit precis som alla andra. Men hon tog det där extra steget och gjorde omöjliga dessertkreationer.
Att ta med dig
Sammanfattningsvis bör man som företagare, speciellt som litet företag först ta fram sin sweet spot. Därefter fortsätter du med att hitta en tilt på det innehåll du kommer att dela med dig av som ingen konkurrent redan gör, där har du nyckeln till framgång, lycka till.
Behöver du förnya din hemsida? Då kan Editerat hjälpa dig, läs mer här.