Tre affärsdrivande fördelar med att blogga

Tre fördelar med att blogga

Att skriva en företagsblogg kan innebära en mängd olika fördelar. I det här blogginlägget visar jag  exempel på tre anledningar till varför ditt företag gynnas av att ha en blogg på din hemsida.

1. Fler besökare till din hemsida/shop

Genom att sprida dina blogginlägg i sociala medier eller genom ett nyhetsbrev kommer det att driva besökare till din hemsida. Här är några exempel på hur du kan sprida dina blogginlägg:

  • Genom statusuppdateringar på LinkedIn, Twitter och Facebook
  • Genom att lägga till webbadressen i din profil på Instagram och berätta i en uppdatering att du har publicerat ett nytt blogginlägg och att länken finns att hitta i din profil.
  • Genom att skicka ut länken till blogginlägget med ditt nyhetsbrev till de som är intresserade av att läsa om ämnet som du skriver om.
  • Genom riktad annonsering till dina målgrupper i sociala medier

2. Fler besökare från Google

Varje gång du skriver ett nytt blogginlägg så indexeras blogginlägget av Google vilket innebär att blogginlägget kan visas i sökresultaten när en potentiell kund gör en sökning om ett ämne som blogginlägget handlar om. Du kan öka sannolikheten att dina sökresultat visas vid relevanta sökningar genom att ta reda på vad dina kunder letar efter i Google och anpassa innehållet i dina blogginlägg utifrån det.

Använd verktyg som exempelvis Google Keyword Planner för att ta reda på hur många sökningar det sker på olika begrepp som är relevanta för din verksamhet. Genom att strukturera dina blogginlägg på ett visst sätt så underlättar du också för Googles sökrobotar att förstå vad ditt innehåll handlar om och ökar chansen att du syns i relevanta sökresultat. 

3. Ökat förtroende hos dina potentiella kunder

Det är viktigt att fundera igenom din innehållsstrategi innan du börjar skriva din företagsblogg. Vem är din målgrupp och vad vill du förmedla till dem? Vad är de intresserade av att läsa om? Vilka frågor behöver de svar på beroende på var i köpprocessen som de befinner sig?

Det går således inte att skriva om vad som helst och förvänta sig att din blogg ska ge resultaten som du önskar. Fokusera på att skapa värde och nytta till dina potentiella kunder. Exempelvis genom att:

  • Skriva om tips och råd som dina kunder har nytta av. Det visar att du kan hjälpa kunden.
  • Skriva om nyheter, statistik och rapporter kring ditt eller kundens expertområde. Det visar för kunden att du håller dig uppdaterad om vad som händer inom både din och kundens marknad.

Jag ser tydligt hos mina kunder som har en blogg att de har fler besökare än de som inte har en, en blogg driver trafik som i sin tur kan skapa fler affärer.

Det var veckans tips lycka till med din marknadsföring.

Funderar du på ny hemsida och vad Editerat kan hjälpa dig med, läs mer här »

Gillade du det här inlägget?

Missa aldrig något av mina inlägg, prenumerera nu, avsluta när du vill.

Gör som drygt 2 000 andra prenumeranter och lär dig mer om digital marknadsföring för småföretagare.