Att producera och lägga ut bra innehåll på din blogg, facebooksida, Twitter i nyhetsbrev etc. kan vara en process som kräver en del arbete eller hur? Har du en utvecklad strategi för din Content marketing är jobbet så mycket lättare att klara av.
Målet med Content marketing är att generera leads, kunder och i slutändan större intäkter. Här visar jag på fyra steg som du kan använda för att skapa din strategi för Content marketing.
Steg 1 : Sälj in din idé
För att du ska få igenom din plan måste du sälja in din idé för Content marketing till de i företaget som ger dig resurser eller budget som gör att din plan kan sättas i verket. Har du redan grönt ljus, hoppad direkt till steg 2.
Steg 2 : Utveckla din innehålls-strategi
I undersökningar har det visat sig att över hälften av alla företag inte har en strategi för sin innehållsmarknadsföring. Att ha en innehållsplan som tar hänsyn till viktiga utmaningar, affärsmål och statistik kommer att göra dig mer framgångsrik på lång sikt. Skapa intressant innehåll och idéer och håll dig till en redaktionell kalender. Vad som kan vara riktigt svårt är att skapa och hålla sig till en konsekvent utgivningsplan.
Alla stora innehållsplaner har en redaktionell kalender som personer inom företaget kan se vilket innehåll som ska publiceras innan det går live. I planen kan du med fördel lägga in en hel del tid för brainstorming av idéer till innehåll.
Steg 3 : Så väljer du publiceringsplan
En av de största förändringarna i marknadsföring idag är att förvandla tankesättet hos företag från att vara en traditionell marknadsförare till att bli en förläggare . Marknadsförare är tränade att tänka i termer av omedelbara vinster. Det är därför vi vill spendera budgeten på betald media. Vi satsar en viss mängd utgifter i utbyte mot ett ungefärligt antal leads och kunder, det kan vara både förutsägbart och mätbart.
Att flytta till förlagsmodellen innebär att du måste investera mer i förskott för att börja skapa innehåll som kommer att ha en mycket större effekt under en längre tid. Content marketing är en ständigt pågående process medan traditionell marknadsföring ofta görs med kampanjer där medvetenheten om företaget/varumärket går upp och ned över tid. Med Content marketing har du en ständigt rak och svagt uppåtgående kurva i medvetenhet hos målgruppen, ofta utan kampanjer.
Tänk på att göra materialet skalbart så att det går att publicera i olika former (video, text, ljud och bild). Se till att materialet alltid håller hög kvalitét.
Steg 4 : Promota innehållet tidigt och ofta
Enligt många rapporter kommer skapandet av innehåll i olika kanaler på nätet vara högsta prio under 2014. Frågan för många marknadsförare har ändrats från ” Hur kan jag producera rätt innehåll för min publik ” till ” Hur kan jag dela ut innehållet till rätt målgrupp? “Nyckeln för marknadsförare är att öka antalet distributionskanaler (bloggar , e-post och andra sociala medier) och öka antalet personer som de kan nå via dessa kanaler . Marknadsföring är en viktig del av en innehållsplan och något marknadsförare bör tänka mycket på under planeringsfasen.
Det var de fyra stegen till en professionell strategi för Content marketing, lycka till med planeringen.
Gillade du detta inlägg? Klicka gärna på gilla!
MISSA INTE NÄSTA INLÄGG!
Tyckte du inlägget var intressant? Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi dig en påminnelse när vi publicerar nytt innehåll.
[mc4wp_form id=”3917″]Vi delar inte din adress till andra, full integritet garanteras.