En företagssida på Facebook är dock bara lika effektiv som antalet och kvaliteten på personer som tittar på den. Det kan vara svårt att få din sida uppmärksammad och få fler likes. Det är också utmanande att öka den organiska räckvidden för dina inlägg.
Så hur kan du få mer trafik till din sida?
Varför ditt företag ska använda Facebook
Mer än 200 miljoner småföretag använder Facebooks företagssidor för att maximera sin affärspotential. Här är 8 sätt att marknadsföra din:
1. Ge din sida en personlig prägel
Om du äger ett företag, behöver du skapa en företagssida på Facebook.
Människor vill inte köpa från ett anonym konto. Se till att dina inlägg är relaterbara och personliga. När du marknadsför en produkt eller tjänst, se till att berätta för dina läsare varför de ska köpa den.
Många företag har skapat mycket framgångsrika Facebook-sidor. Till exempel har Samsung mer än 160 miljoner följare och är den mest populära sidan på plattformen. De håller sig på topp genom att dela uppriktigt, relevant innehåll och inte bara inlägg med sälj.
2. Använd foton och videor av hög kvalitet
Smartphones kan fånga fantastiska bilder, så det finns ingen anledning att inte dela kvalitetsfoton och videor på din företagssida på Facebook. För att få bästa resultat, beskära dina foton innan du laddar upp dem som JPEG-filer.
Ditt profilfoto och omslagsbild
Ditt profilfoto och din omslagsbild som visas högst upp på din sida är avgörande. Du behöver professionella bilder som marknadsför ditt varumärke. Ditt Facebook-profilfoto ska vara 170×170 pixlar och ditt omslagsfoto ska vara 852×315 pixlar. Ingen av dem bör överstiga 100 kilobyte.
Dina inläggsbilder
Din varumärke formas av vad du postar. Du kommer att få fler följare om du bara använder högkvalitativa bilder för din företagssida på Facebook, så fyll den med vackra foton och hjärtvärmande videor. Den idealiska storleken för foton är 1200×630 pixlar. Du bör också se till att du lägger upp användbar information och inte bara innehåll för sakens skull.
3. Aktivera knappen “Call to Action” (CTA)
Ditt slutmål är att omvandla dina följare till kunder. Genom att lägga till en eller två knappar med uppmaningar på din sida får folk anvisningar om vart de ska gå härnäst.
CTA:erna kan vara en länk till din butik, för att boka ett möte eller för att nå ut till ditt företag för produktinformation. Du kan ha så många som sju CTA-knappar på Facebooks företagssidor, så det finns ingen anledning att begränsa dig till en.
4. Skapa eller gå med i en Facebook-grupp
Att skapa och gå med i Facebook-grupper är ett bra sätt att få kontakt med andra och göra det möjligt för människor att komma till dig. Engagera dig sedan genom att kommentera och svara på inlägg i dina grupper. Du kommer så småningom att bli en välkänd medlem i gruppen, och din sida blir också mer synlig. Alternativt kan du skapa din egen Facebook-grupp, som kommer att gynna dig på många sätt:
5. Marknadsför din företagssida på Facebook överallt där du kan.
Det spelar ingen roll om de är dina vänner, kollegor eller följare på andra sociala mediekonton — det är dags att sätta dem i arbete. Du är redan ansluten till dem på Facebook, så det är mycket troligt att de gärna skulle hjälpa dig. Kort sagt, gör ditt bästa för att se till att människor kan hitta till din Facebook-sida på många sätt.
6. Använd Facebook Stories och Facebook Live
Facebook Stories och Facebook Live är två nyare verktyg som Facebook har lanserat som du säkert känner till. De gör det möjligt för dig att ha djupare kontakter med din publik.
7. Håll ett regelbundet inläggsschema
Konsekvent är nyckeln till framgång. Det är viktigt att hålla ett regelbundet inläggsschema om du vill få följare och nå framgång. När du fortsätter att dyka upp i din publiks flöden kommer det att ha dig i åtanke. Om du gör regelbundna inlägg får du också en vacker förstasida.
Besökare gillar att se konsekventa inlägg för att säkerställa att de kan se fram emot ett frekvent kvalitetsinnehåll. Inlägg minst en gång i veckan, gärna 1-2 gånger per dag.
via Sprout Social
8. Engagera din publik och dina kamrater
Är det inte bra att få kommentarer och reaktioner varje gång du gör ett inlägg? Den här känslan är inte unik för dig – den är vanlig för nästan alla, inklusive din målgrupp. Använd din företagssida på Facebook och -profil för att hitta och följa personer vars intressen ligger i linje med ditt varumärke. Sedan, kommentera och svara så mycket som möjligt på deras inlägg. Var försiktig så att det inte låter som att du försöker sälja dig själv.
Lägg istället äkta, genomtänkta kommentarer – folk uppskattar det och är mer benägna att besöka din sida som ett resultat. Var inte rädd för att nå ut till företag vars produkter kompletterar dina. De satte alla igång och försökte uppnå samma mål som du för ett tag sedan och brukar gärna hjälpa dig.
Det är definitivt möjligt att öka antalet följare på din företagssida på Facebook. Om du engagerar dig med andra och hänger med i konsekventa inlägg av hög kvalitet, får du mer synlighet för ditt varumärke och potentiella kunder från din kanal.
Artikeln visades först av Pam Hughes Business 2 Community
Funderar du på ny hemsida och vad Editerat kan hjälpa dig med?
Vill du få en gratis analys av din hemsida?
Just nu erbjuder Editerat gratis analys av din hemsida och hur du kan få fler besökare och göra fler affärer.
Värde 2 200:- exkl. moms)
Läs mer