8 trender för 2013

8 trender för 2013

Inför ett nytt år tycker jag det alltid är intressant att läsa artiklar från de som skådat in i kristallkulans innersta. Här är min egen trendspaning för nätet 2013.

I det här inlägget kommer jag att dela med mig av vad jag hört och sett som jag sedan filtrerat genom mina egna erfarenheter och som blivit “8 trender för 2013”.

USA är ett föregångsland inom sociala medier och ligger före oss på många områden, därför tycker jag det är intressant att följa vad som händer där.

 

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Trend 1  [/dropshadowbox]

Kampanjer kommer att minska i sociala medier till förmån för en ständig dialog. Att alltid ha en konversation i realtid och vara närvarande när kunden vill ta kontakt är ett vinnande koncept inför 2013.

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Trend 2  [/dropshadowbox]

Sociala medier kommer att bli allt mer integrerade på webben. De olika kanalerna kommer mer och mer att samverka och inte vara fristående silos utan kontakt med varandra. En bild som du lägger ut på Instagram syns på din facebooksida som du sedan gör ett blogginlägg om.

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Trend 3  [/dropshadowbox]

Allt fler använder sin smartphone istället för sin stationära dator eller laptop. Enligt en färsk undersökning är det 60% av de som är i åldern 15-35 som använder sin smartphone för att titta på webbsidor och interagera i sociala medier. Detta faktum gör att vi måste anpassa våra plattformar på nätet utifrån vilken skärmstorlek kunden använder, annars missar vi affärer.

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Trend 4 [/dropshadowbox]

Sökmotoroptimering blir mindre en teknisk fråga. Det kommer att vara innehållet i dina artiklar, inlägg och bilder som i högre grad styr hur bra det syns i sökmotorerna. Att använda nyckelord kommer fortfarande att vara viktigt när du skapar dina historier på nätet.

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Trend 5 [/dropshadowbox]

Innehållsmarknadsföring kommer att vara hett 2013. Genom att skapa ett intressant innehåll i dina kanaler på nätet kommer du att dra till dig uppmärksamhet.

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Trend 6 [/dropshadowbox]

Ingen vill lyssna på när ett varumärke pratar. Genom att personifiera ditt varumärke blir det intressantare att lyssna på vad du har att säga.

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Trend 7 [/dropshadowbox]

E-post kommer även 2013 att vara mycket viktig i företagens marknadsföring. E-postmarknadsföring är ett fantastiskt bra och billigt sätt att nå ut till din målgrupp på.

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Trend 8 [/dropshadowbox]

Bilder, bilder och bilder. 2013 kommer att vara året då bilders betydelse slår igenom på allvar. Genom att använda bilder kommer du att få fler som intresserar sig för dig och ditt företag. Det har aldrig tidigare varit så enkelt som nu att ta bra bilder och lägga ut dem på nätet.

Kommentera gärna längst ner på sidan.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *