Facebooks olika annonseringsalternativ blir fler och fler och det kan vara svårt att hänga med som företagare vad som är det bästa alternativet. Här får du en genomgång av några av de olika alternativen du har med en annons på Facebook.
En del av funktionerna har funnits ett tag som jag tar med för att de inte är kända av alla och en del har sett dagens ljus alldeles nyligen.
Messenger
Du kan göra en annons där besökaren kommer till din Facebook-messenger vid klickning på annonsen. Du kan till exempel annonsera ut en produkt från din shop där besökaren kan ställa frågor direkt till dig om produkten och du kan svara och hjälpa kunden till ett köp hos dig. Med messenger kan du ge förslag, uppmuntra till köp och erbjuda support – allt i en kontinuerlig konversation.
Du kan växla upp din messenger-tjänst så att du automatiskt kan ge information genom att använda en sk. messenger-bot. Det låter krångligare än det är, du kan, utan att kunna programmering, skapa en bot själv. Gå in på chatfuel.com eller manychat.com och testa.
Så här kan du konkret göra för att skapa en kundresa med Facebook-messenger kopplat till en bot.
Exemplet är en handelsträdgård
- En annons med möjlighet att ladda ner en guide hur du får dina rosenbuskar att blomma maximalt.
- När besökaren klickar på annonsen kommer denne till messenger-appen. Där få besökaren en fråga, “vill du få guiden på en gång, svara ja eller nej”.
- Om besökaren svarar ja kommer guiden att visas direkt i appen utan att besökaren ens lämnat sin mailadress.
- Besökaren får sedan ett automatiskt meddelande om att hen kan besöka handelsträdgårdens hemsida där ett specifikt erbjudande väntar.
- Nu har företaget fått kontakten med besökaren och kan kommunicera genom messenger med kunden istället för med mail.
Det finns ett otal variationer du kan göra med en bot som hjälp. Än så länge är detta en gratistjänst men jag gissar att i framtiden kommer vi som har en sida på Facebook att få betala för att skicka massmeddelanden till kunder genom messenger.
Vill du inte använda en bot kan bara messenger vara ett bra alternativ ändå, du får direktkontakt med presumtiva kunder på ett helt nytt sätt.
Videoannons
Om du annonserar med en video som du filmat eller skapat i själva annonsverktyget ads manager på Facebook finns en intressant funktion att använda. När din video visas för din målgrupp mäter Facebook hur länge de tittar på videon. Det här gör att du kan välja att göra en ny annons som vänder sig till de som sett en viss längd av den första videon.
Du kan till exempel välja att visa nästa annons till de som endas sett den 50% av den första videon. På det här sättet vänder du dig till de som har visat intresse för din första video vilket kan tyda på att de är intresserade av vad du har att erbjuda, din video till dem blir mer relevant, fiffigt va.
Retargeting
Den stora kioskvältaren eller vad jag ska kalla det är retargeting. Vilken fantastisk annonsfunktion. Alla som är in på din hemsida taggas automatiskt och när de sedan kollar på Facebook kommer de att se en annons från dig och ditt företag i flödet.
Marknadsföring handlar mycket om upprepning och på det här sättet visas en annons för en besökare som redan besökt din hemsida. Annonsen blir väldigt relevant för de som ser annonsen. Du påminner dem om dig och ditt företag och ökar chansen till en framtida affär. Retargeting fungerar mycket bra hos de företag som använder den funktionen.
Butiksbesök (i fysisk butik)
Kan du mäta antal besök och köp i butik kopplat till en Facebookannons? Ja det kan du.
Du kan mäta och följa upp dina Facebookannonser som hänvisar till butiksbesök en sk. offline-händelse. Du skapar en annons där du lägger in platsen för butiken som kan visas på en karta i annonskarusellen som du skapar när du gör annonsen. Facebook kommer att ge dig statistik på klick och även var besökarna befinner sig. Du kan till och med mäta kostnaden för varje butiksbesök med denna metod.
Du kan ladda upp en lista på besökare till Facebook (Ads manager) som sedan sammanställs där du i slutändan kan se vad annonseringen har gett. För att få koll på vilka som kommer till din butik tack vare annonsen på Facebook kan du ha ett erbjudande som kunden kan ta del av i butiken. På så sätt har du koll på dina offlinehändelser. Det finns olika varianter att göra detta på. Det viktiga här är att du känner till att det går att göra, sedan får du testa vilken variant som passar bäst för dig.
Facebook skriver så här “Dina uppgifter om butiksbesök hjälper dig att ta reda på hur du ska rikta dig till personer runt varje butik med unika annonser. Denna statistik kan hjälpa dig att skapa effektivare, lokaliserade annonser.”
Det var en del information om annonsering på Facebook, hoppas det gav dig något att jobba vidare med. Du får gärna komma med synpunkter till mig, maila mig på staffan@editerat.se.