Facebooks algoritm utvecklas ständigt för att ge en bättre upplevelse för användarna.
Få ändringar i algoritmen har väckt så mycket intresse och diskussioner som den här ändringen som mycket handlar om interaktioner. Där säger Facebook att de ska prioritera inlägg som skapar meningsfulla samtal, särkilt de från familj och vänner.
Det här är den största ändringen i sina algoritmer som Facebook gjort, någonsin. Förändringen kommer att påverka företagssidor på Facebook dramatiskt enligt Facebook själva. Alla företag som har en Facebooksida måste se över hur de ska hantera de nya algoritmerna för att få största möjliga synlighet.
Reaktionen på denna uppdatering var både nyfikenhet och oro från företag, publicister och de som administrerar Facebooksidor. De undrar om deras organiska räckvidd kommer att bli ännu mindre på grund av den här förändringen.
I den här artikeln kommer du att få veta hur den nya algoritmen fungerar och hur du kan göra för att maximera användningen av Facebook så att den gynnar dig så mycket som möjligt.
Låt oss titta närmare på den.
Hur Facebooks algoritm och nyhetsflöde fungerar (2018)
När en användare besöker Facebook, finns det tusentals potentiella inlägg som kan visas i deras nyhetsflöde. Den sofistikerade algoritmen tar dessa inlägg och arrangerar dem efter hur sannolikt det skulle vara att användaren skulle vilja interagera med innehållet.
Det är den grundläggande teorin, åtminstone. Låt oss ta en ännu djupare titt.
Det går att bryta ner Facebooks nya algoritm i fyra delar:
- Innehåll (tillgängligt innehåll)
- Signaler (överväganden om innehåll)
- Förutsägelser (överväganden om personen)
- Totala poäng
Dessa fyra huvudalgorimter har som syfte att ge användare på Facebook en bättre helhetsupplevelse.
Signaler är vad vi som företag och marknadsförare kan fokusera på för att vårt innehåll ska ses av fler användare i Facebooks nyhetsflöde.
Tidigare använde Facebook alla typer av signaler för att avgöra vilka tjänster som skulle visas för användarna:
- Tid ägnat åt innehåll
- En person delar en länk med Messenger
- Flera kommentarer på en video
- Totalt engagemang
- När ett inlägg är postat
- Kommentar eller gilla-markering om en persons foto eller statusuppdatering
- Engagemang med en publicist/varumärke delat av en vän
- Typ av story
- Hur informativt ett inlägg är
Nu kommer algoritmen att använda signaler som kraftigt gynnar ”aktiva” interaktioner som kommentarer och delningar:
- En person delar en länk med Messenger
- Flera svar på kommentarer på en video
- Kommentarer eller gilla-markeringar om en persons foto- eller statusuppdatering
- Engagemang med en publicist/varumärke delat av en vän
En anledning till att Facebook kommer att prioritera inlägg från familj och vänner över offentligt innehåll från sidägare är att de tror att en person-till-person-koppling är mer värdefull än en person-till-sida-koppling.
Med andra ord, innehåll från vänner och familj tenderar att väcka mer ”aktivt” engagemang från användarna.
Alaura Weaver skriver i sin Mediumartikel om vikten av sk. story driven content. ”Istället för att fokusera på vad som gör innehåll populärt och uppseendeväckande, måste vi fokusera på vad som gör innehållet personligt och samtalsvänligt” skriver hon.
Att förstå varje signal och rankning-faktor i Facebook-algoritmen är det första steget i att skapa innehåll som rankar bra.
Topplaceringsfaktorer i Facebook-algoritmen
När man överväger vilka typer av innehåll som i fortsättningen kommer att gynnas i Facebooks nyhetsflöde är det viktigt att skilja mellan ”aktiv” och ”passiv” interaktion.
Aktiva interaktioner som att dela, kommentera och reagera kommer att ha mycket mer tyngd än ”passiva” interaktioner som klick och tittande.
Låt oss ta en titt på varje aktiv interaktion lite mer i detalj.
1. Kommentarer
Den viktigaste punkten i den nya Facebook-algoritmen 2018 är kommentarer.
Adam Mosseri, chef för News Feed, skrev i januari i ett pressmeddelande:
”Inlägg från sidor som genererar samtal mellan människor kommer att visas högre i nyhetsflödet.
Till exempel, live-video som ofta leder till diskussioner bland tittare på Facebook. En live-video får sex gånger så många interaktioner som en vanlig video.”
Det är viktigt att veta att om du använder “engagement bait” för att sporra folk att kommentera kommer det att leda till en degradering av dina inlägg i nyhetsflödet.
Engagement baiting kan till exempel vara att du ber din publik att “skriv JA om du gillar att köpa snygga kläder”.
Facebook-administratörer bör fortsätta med att fokusera på att göra relevanta och meningsfulla berättelser som inte använder taktiken med “engagement baits”. Mer om det här senare i inlägget.
2. Dela
Som näst viktigaste punkten i den nya Facebook-algoritmen för 2018 är att dela.
I punkterna jag beskrev om olika beteenden som Facebook håller koll på fanns två typer av delningar:
- Människor som delar länkar eller innehåll i Messenger
- Engagemang med ett inlägg från en publicist som delats av en vän
Med andra ord lägger Facebook stor tonvikt på inlägg som delas offentligt såväl som privat.
Den andra viktiga saken är att notera att det inte längre räcker att någon bara delar ditt inlägg. Facebook kommer nu att gynna delade inlägg som sätter igång samtal mellan vänner.
Till exempel, om jag delar ett inlägg från en Facebooksida och mina vänner börjar kommentera mitt delade inlägg i nyhetsflödet kommer inlägget att fortsätta visas för andra personer, vilket ökar inläggets räckvidd.
Men om jag delar ett inlägg från en Facebooksida utan att de ger några kommentarer eller reaktioner från mina vänner kommer Facebooksidans inlägg att degraderas i nyhetsflödet.
Håll ett öga på dessa delningar framöver!
3. Reaktion
Den tredje huvudpunkten som Facebook kommer att använda i sin nya algoritm är reaktioner.
Även om inte reaktioner är lika starka som kommentarer eller delningar kommer reaktioner att förbli en form av ”aktivt engagemang” som hjälper varumärkenas inlägg att nå fler personer i nyhetsflödet.
Vi kan inte förvänta oss att alla delar eller kommenterar inlägg, då är reaktioner ett utmärkt tredje sätt för Facebook att bedöma kvaliteten på innehållet. Mark Zuckerberg skrev nyligen ett inlägg på Facebook där han anger kvalitet som en mycket viktig faktor framöver:
”Forskning visar att när vi använder sociala medier för att få kontakt med människor som vi bryr oss om, kan det vara bra för vårt välbefinnande. Vi kan känna större samhörighet och mindre ensamhet, det stämmer överens med mätningar över tid om lycka och hälsa. Å andra sidan, att passivt läsa artiklar eller titta på video – även om de är underhållande eller informativa – kanske inte är lika bra”
Vad kan varumärken göra för att lyckas på Facebook?
Vi vet att, som varumärken måste vi fokusera på meningsfulla interaktioner. Men hur ser det ut i praktiken? Här är några sätt att se till att din sida får framgång i 2018.
Tre saker som du kan göra som varumärke:
- Fokusera på innehåll som förenar personer
- Posta innehåll som skapar interaktioner på ett naturligt sätt
- Aktivera grupper på Facebook
1. Fokusera på innehåll som förenar människor
Att fokusera på innehåll som förenar människor genom meningsfulla interaktioner kan se och kännas som din nuvarande Facebook-strategi,men det är en fundamental förändring i hur vi kanske ska närma oss innehåll framöver.
Istället för att skapa innehåll för ditt varumärke som personer interagerar med, måste vi börja skapa innehåll för de personer som kommer att generera tillräckligt med känslor så att de i sin tur genererar en kommentar eller delning.
Att skapa innehåll för folket kräver att vi verkligen förstår vår publik på en djup nivå:
- Vilka är din publikens utmaningar?
- Vad gör din publik motiverad?
- Vad gillar din publik att interagera med?
- Vad bryr sig din publik om?
2. Posta innehåll som på ett naturligt sätt skapar betydelsefulla interaktioner
Det finns vissa typer av innehåll som på ett naturligt sätt sätter igång mer betydelsefulla interaktioner bland användarna. Video är en av dessa typer av innehåll och det kan ha en kraftfull inverkan för din framgång på Facebook.
I den senaste uppdateringen på Facebooks eget nyhetsflöde gav Adam Mosseri en ögonöppnande statistik:
”Live-videoklipp leder ofta till diskussion bland tittare på Facebook, live video får i genomsnitt sex gånger så många interaktioner som vanliga videoklipp. Många innehållsskapare som postar videos på Facebook framkallar diskussioner bland deras anhängare, precis som inlägg från kändisar.
Producerade filmer presterar redan bättre än både länkar och bilder i form av engagemang på Facebook, och nu presterar Facebook Live bättre än allt!
Titta på det här exemplet på en lyckad live-video på Facebook från Kohls.
Denna video gav mer än 36.000 visningar, 115 kommentarer, och drygt 80 delningar samtidigt som de gav sin publik en minnesvärd upplevelse.
3. Aktivera nischade communities genom Facebookgrupper
Mer än en miljard människor runt om i världen använder Facebookgrupper. Och mer än 100 miljoner människor ser Grupper som den viktigaste delen av sina erfarenheter på Facebook.
Grupper är det perfekta sättet att bygga en aktiv och engagerad gemenskap kring ämnen, frågor, som människor bryr sig om. Oavsett om det är sociala medier, marknadsföring, resor, mode, eller något annat, finns det en stor grupp människor där ute som väntar på att få kontakt med likasinnade.
Hemligheten med Facebookgrupper är att de genererar samtal bland publiken och kopplar ihop personer från hela världen.
Det är därför vi har sett en sådan dramatisk ökning av användningen av grupper och meddelandetjänster under de senaste åren. I havet av innehåll från nyhetsflödet erbjuder grupper och meddelandeappar människor ett mer privat och personligt sätt att dela sina tankar, idéer och åsikter på.
Genom att skapa en Facebookgrupp för din community erbjuder du en plats där människor kan interagera och samarbeta.
En spännande tid
Det är sannerligen en spännande tid i Facebooks värld!
Dessa ändringar tror jag kommer gynna Facebook i stort och även de företag som finns där. Jag hoppas att dessa tips och råd kan hjälpa dig att få bra räckvidd på dina inlägg i framtiden, lycka till.
Vill du ha hjälp att uppdatera din content-plan kan jag hjälpa dig, kontakta mig här.
Delar av innehållet kommer från Buffer