Kampanjer som bygger på att du använder mobilen som tar dig från verkligheten in i den virtuella världen ökar kraftigt.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”580px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Vad är Augmented Reality Campaigns?[/dropshadowbox]
Här är några från 2012 som jag tycker är väl värda att titta på och inspireras av. Denna typ av marknadsföring kallas “Augumented Reality Campaigns”. Dessa kampanjer har ökat i betydelse senaste tiden och om jag får gissa in
i framtiden kommer denna typ av kampanjer att bli allt vanligare. Det bygger på att man smälter samman verkligheten med det virtuella på ett kreativt sätt.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”425px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Blippar – en magisk tjänst[/dropshadowbox]
Blippar är en tjänst som har fått ett enormt genomslag och används ofta i kampanjer av typen Augumented Reality Campaigns. Tjänsten bygger på att du riktar din smartphone mot en bild (annons, stortavla etc.) som får liv och interaktivitet genom mobilen där du sedan kan spela, klicka och göra olika interaktiva moment.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”425px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Prova skor utan att prova[/dropshadowbox]
Goerts är ett företag som säljer skor. De satte ut en plattform på flera tågstationer där du kunde ställa dig framför en bildskärm där dina fötter scannades Efter scanningen kunde du välja skor virtuellt som du sedan såg på dina fötter utan att ens behöva ta på dig skorna. Du kunde ta bilder med skorna på dig som du sedan kunde dela på Facebook. Du kunde även köpa skorna direkt på ett enkelt sätt med en QR-kod, skorna levererades dagen efter, smart va.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”425px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Se din drömbil i 3D[/dropshadowbox]
Från att prova skor virtuellt kommer här en video som visar hur du kan få en platt bild på en bil att bli i 3D.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”500px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Hjärtan som flyger över fikabordet[/dropshadowbox]
Starbucks Coffee gjorde en app som de släppte i samband med Valentines day eller alla hjärtans dag som det heter i Sverige. Den här kampanjen bygger på att du använder din mobil med deras app och riktar din smartphone på Starbucks muggar, och vad händer då, något magiskt som du kan skicka till din kära.