Vi tittar alla på olika hemsidor och oftast skannar vi av en sida snabbt innan vi tittar närmare på den, känner du igen det beteendet?
Studier visar att besökaren på en hemsida måste få ett tydligt svar vad sidan erbjuder inom sju sekunder, annars är risken stor att besökaren går vidare till en annan sida som är tydligare.
Översta delen
Den översta delen på din hemsidas startsida är väldigt viktig, den ska fånga besökarens intresse och tydligt beskriva vad som erbjuds. Bilden eller videon ska vara professionellt producerad och relatera till det som företaget erbjuder.
Det ska inte vara kluriga omskrivningar som besökaren måste fundera på som en korsordslösare. En rak och tydlig text som till exempel “Vi klipper ditt hår” eller “ “Vi erbjuder juridisk hjälp” eller “Jag är psykolog som hjälper dig att må bättre”, kort och tydlig text hjälper besökaren att förstå erbjudandet och bjuder in till att stanna längre på sidan.
Lägg gärna in texten på bilden eller videon så ökar du tydligheten högt upp på sidan. Du kan också överväga att ha en knapp under texten där det kan stå “begär offert”, “Läs mer om våra tjänster” eller bara “kontakta oss”.
Video
Det finns en enskild sak som får mest genomslag högst på hemsidan och det är en video som visar vad företaget erbjuder, en video bygger förtroende snabbast på nätet och en video kommer man ihåg mer än bara en bild.
Fler affärer från din hemsida
Titta på din startsida, är den tydlig, är bilden den rätta och har du en kort beskrivande text som tydligt visar vad du erbjuder, om inte bör du snarast åtgärda det så att du maximerar besöken på din hemsida som sen kan ge dig fler affärer.
Det var veckans tips lycka till med din marknadsföring.
Vill du ha hjälp med att utforma din hemdia är du välkommen till mig och Editerat. Läs mer om mina tjänster här.