Enligt Internetstatistik är sociala medier nu lika stort som traditionella medier online. 26% av svenskarna använder sociala medier varje dag. Lika många tar del av traditionella medier online varje dag. Av de 26 procenten utgör de traditionella medierna 17% dagstidningar på nätet. Vad innebär detta för din marknadsföring som företagare?
Facebook eller inte Facebook det är frågan
Ska man vara med på Facebook?
Det är en vanlig fråga jag ofta får från företagare. Mitt svar blir alltid, finns din målgrupp där bör du också finnas där. I USA, som ligger ett drygt år före oss vad gäller nyttjande av sociala medier kommersiellt, finns mycket att lära.
I olika undersökningar i USA har det visat sig att företag som skapat bra relationer med sina kunder med hjälp av sociala medier säljer mer än sina konkurrenter som inte jobbar med sociala medier. Detta är i och för sig inget nytt, att man med bra relationer till sina kunder får ett mer positivt utfall.
Den stora förändringen med de sociala mediernas intåg är att företagen kan prata direkt till sina kunder, flera gånger om dagen, även om kunderna är flera tusen eller miljoner, de går förstås inte med traditionella fysiska kundbesök.
Nedkopplad eller inte
Såg på nyhetsmorgon i morse. Jocke Jardenberg (rådgivare, affärsängel och föreläsare) fick svara på frågor om en bok som kommit ut (Susan Maushart, Nedkopplad) där man bestämde att hela familjen skulle vara nedkopplad under ett halvår.
De försökte pressa Jocke på frågor om hur barn och vuxna blir stressade av att jämt vara uppkopplade . Hans svar var att han själv blir lugn av att vara uppkopplad och ha koll på vad som händer både för jobbets skull och för familjen. Med 187 dagar borta på resor är sociala medier ett perfekt sätt att hålla kontakten med nära och kära, säger han.
Han anser också att man ska göra skillnad i debatten mellan orden “bruk” och “missbruk”.
Han berättade om sin berömda våg som automatiskt twittrar om hans vikt till hans 8000 personer som följer honom. Reportern undrade varför han gör det. Jocke tyckte inte att det var mer konstigt än om man är med i Viktväktarna där man väger sig och låter andra se och kommentera, härligt ;).
Hur vår bruk av nätet kommer att se ut i framtiden är omöjligt att veta, hur många visste för 20 år sedan att vi idag skulle “puffa” en vän med en knapptryckning på Facebook?
Staffan Lind, Editerat