Så kan du använda Instagram i ditt företag

Kommentera gärna längst ner på sidan.
Tänker du börja använda Instagram i ditt företag eller använder du redan Instagram men vill få lite tips om hur du kan utveckla dig där, kan detta inlägg vara något för dig.

Unga användare

Instagram är en självklar kanal för många företag att marknadsföra sig på och kommunicera med sin målgrupp. Det är 60 procent kvinnor och 40 procent män som använder Instagram och den största gruppen användare är flickor 12-15 år. Om du inte har den målgruppen i sikte ska du inte dissa Instagram för det. Det finns så pass många som är med på Instagram att det finns tillräckligt med användare för dig också att kommunicera med.

Instagram vs Facebook

Att jämföra Instagram och Facebook är egentligen inte rättvist men jag gör det ändå. På Facebook kan du dela inlägg och även länka till andra sidor. Det kan du dock inte göra på Instagram, men det finns sätt att komma runt det, läs mer om det längre ner i detta inlägg.

En annan sak som skiljer dessa tjänster åt är hur och vilka inlägg som syns för olika användare. På Facebook styr en algoritm vilka inlägg du ska se utifrån vilka du interagerat med tidigare. Företagssidor kan komma i skymundan i nyhetsflödet på Facebook. På Instagram syns alla inlägg i tidsordning. Det innebär att du som har en sida på Instagram kan få större räckvidd på dina inlägg än på Facebook.

Vad gör dina konkurrenter

Ett väldigt enkelt och effektivt sätt att få tips om bra innehåll på sin Instagramsida är att se vad dina konkurrenter gör. Gör en research och välj ut de du tycker är bra och passar för ditt företag. Använd gärna samma filter i alla bilder du lägger ut så känner dina följare till slut igen dig bara av att se på bilden du lagt upp.

InstagramLänka på Instagram

Som jag skrev tidigare går det att komma runt avsaknaden av att kunna länka till andra sidor på Instagram. På ett konto på Instagram kan man lägga in en länk i sin profil till sin hemsida, blogg eller vilken sida som helst. Du kan ändra den länken hur ofta du vill. Genom att göra ett inlägg och samtidigt hänvisa till länken som finns i profilen kan du få dina följare att komma till en specifik sida genom ett enkelt klick som till exempel en produkt i en webshop. Tänk bara på att gamla inlägg kommer att ha fel länk i sig.

Annonsera på Instagram

Du kan enkelt annonsera på Instagram genom ditt konto på Facebook genom ett enkelt klick. Se bara till att bilden du använder från Facdebook även fungerar på Instagram som är kvadratisk medan bilder på Facebook oftast är liggande.

“Hashtagga”

Du bör tagga dina inlägg med en hashtag (#), cirka fem stycken men högst tio. Om du lägger in fler kan du verka desperat ;). Vill du snabbt få fler som följer dig på Instagram bör du anordna en tävling där du skapar en egen hashtag som tävlingen går under, se bara till att ingen annan redan använder din hashtag. Hoppas dessa tips gav dig något matnyttigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *