Vad är en one-liner?
En one-liner i marknadsföringssammanhang är ett kortfattat uttalande som du kan använda för att klargöra vad du erbjuder.
Det är det mest kraftfulla verktyget du kan använda för att göra kunder nyfikna om ditt varumärke. Det bör finnas på din hemsida för att på ett kort och tydligt sätt ta med besökaren in i din story.
En one-liner består av tre delar:
- Problem
- Lösning
- Resultat
Steg 1 – problemet
Så här bygger du upp den första delen i din one-liner:
- En bra story börjar med en hook
- Beskriv ett problem som din målgrupp upplever
- Inkludera inte varje problem
- Ditt företag ska kunna lösa problemet
- Vad skiljer dig från andra
Här kommer ett exempel på steg ett – problemet:
Tandläkaren
De flesta föräldrar blir stressade när de tänker på att ta barnen till tandläkaren.
Steg 2 – lösningen
De här punkterna bör du beakta när du skapar steg två i din one-liner:
- Kunden väntar nu på lösningen
- Alla köper för att lösa ett problem
- Andra delen ska vara ett avslöjande
- Ska även vara kopplat till problemet
- Skippa att berätta om företagets historia
Tänk även på detta:
- Använd inte för många ord
- Stäng den påbörjade storyn
- Var tydlig inte smart
- Lösningen kan vara produkten själv
Här kommer ett exempel på steg två – lösningen:
Vi har en ny medicin för migrän.
Istället för:
Gör migrän till en minne blott.
Tillbaka till exemplet med tandläkaren där steg ett och två finns med:
De flesta föräldrar blir stressade när de tänker på att ta barnen till tandläkaren. Vår välkomnande klinik Barnens Tandläkare får kidsen att slappna av.
Steg 3 – resultatet
Här ska du beskriva slutresultatet som kunden får.
Istället för att skriva så här om du säljer tak:
Skaffa ett bra tak.
Skriv så här istället och beskriv slutresultatet istället:
Du får ett bra tak som ger dig ett problemfritt hem.
Är du med på tänket, du berättar vad som händer i slutändan, använd gärna ord som skapar en känsla.
Steg tre om tandläkarpraktiken blir:
… så att de inte är rädda och som gör att deras föräldrar kan njuta av tandläkarebesöket.
Nu är det dags att sätta ihop hela one-linern om tandläkarpraktiken.
De flesta föräldrar blir stressade när de tänker på att ta barnen till tandläkaren. Vår välkomnande klinik Barnens Tandläkare, får kidsen att slappna av, så att de inte är rädda och som gör att deras föräldrar kan njuta av tandläkarebesöket.
Hur skulle din one-liner bli med dessa tre steg?
Hoppas du har nytta av mina tips om hur du skapar en hemsida som tar med besökaren i din story.
Men vänta… vad är Editerats one-liner kanske du tänker, den kommer här:
Många företag saknar tid och expertis för att utveckla sin marknadsföring. Editerat hjälper dig att utveckla din marknadsföring till ett rimligt pris så att du kan sticka ut i konkurrensen och få fler leads som leder till fler affärer.
Vill du ha hjälp med att skapa en hemsida som säljer är du välkommen till Editerat, begär gärna en offert.
/Staffan
Skapa ett online-event
Ladda ner Editerats e-bok “Skapa ett online-event” och lär dig i 12 steg hur du planerar, skapar, genomför och tjänar pengar på ditt online-event. E-boken är gratis.