Kommentera gärna längst ner på sidan, har du märkt av detta problem?
Facebook har ändrat sina algoritmer som kallas Facebook Edge Rank de senaste åren. Detta har inneburit att räckvidden på företagssidor har blivit betydligt sämre. Hur kan vi företagare hantera detta på bästa sätt, ska vi helt enkelt skippa Facebook?
Det har gjorts mätningar som visar att snitträckvidden på ett inlägg är cirka 16 procent. Du når alltså bara 16 procent av de som gillar din sida. Det är en stor skillnad jämfört med tidigare där den procentsatsen kunde var upp mot 100 procent. De har skruvat ner synligheten för företagssidor på Facebook. Det troliga är att de vill att du som företag ska betala för att få bra räckvidd. Facebook är ett affärsdrivande företag och har förstås full rätt att göra det.
Det som är viktigt här för företag är att man funderar igenom vilken roll Facebook ska spela. Sociala medier som Facebook är oftast hyrd mark där du får använda deras plattform gratis. Det som du får betala med är att hyresvärden bestämmer vad du får göra där till hundra procent och det kan påverka dina affärer negativt. Lägg inte alla ägg i en korg och bara ha en sida på Facebook.
Se till att ha en väldesignad och säljande hemsida eller shop som du äger till hundra procent. Ge besökarna möjlighet att prenumerera på ett nyhetsbrev på din hemsida. Ett nyhetsbrev har 100 procentig räckvidd och 95 procent av alla svenskar har en mailadress. Skapa trafik till din hemsida med hjälp av sociala medier och ha gärna en blogg på din hemsida. Bloggen lockar trafik och förbättrar sökresultaten i sökmotorerna om du kryddar inläggen med de rätta sökorden.
Ska du du då skippa Facebook? Det tycker jag inte, men se till att du gör dina affärer på en ägd plattform så säkrar du företagets framtida affärer.