En av Sveriges hetaste bloggar är Underbara Clara med 250 000 unika besökare per månad. Hon hör till dem som lever på sitt bloggande och driver ett framgångsrikt företag.
Denna blogg går inte innehållsmässigt att jämföra med bloggar som Kissie eller Kenza som är en av de mest populära i Sverige.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”350px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Underbara Clara[/dropshadowbox]
Clara Lidström som driver bloggen Underbara Clara, UnderbaraClara AB som är Sveriges 8:e största blogg var i fredags på besök på “Morgonrock” tillsammans med AnnaKarin Nyberg som skrivit boken “Digitalt entreprenörskap”.
Bloggen som Clara har handlar om hennes liv i en by utanför Umeå, hon är bra på att skriva och är fotograf vilket syns i bloggen. Bloggens läsare är i huvudsak kvinnor.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”400px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Clara – en aktiv företagare[/dropshadowbox]
Clara är oerhört aktiv, förutom bloggen Underbara Clara är hon även aktuell i radio med Husmorsskolan i P1 och pysselexpert i Go’kväll Lördag i SVT. Hon arbetar också som skribent och fotograf samt skriver på en bok för Bonnier Fakta som kommer ut under 2012. Clara föreläser även om bloggande som socialt medium och om kvinnor och företagande, hängde du med?
AnnaKarin har trängt in bakom olika framgångsrika bloggares stylade fasader för att se den enskilde företagaren bakom succén. Clara Lidström är en av dem. Annakarin Nyberg är disputerad forskare, föreläsare, författare till den nya boken Digitalt entreprenörskap.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Exotisk by[/dropshadowbox]
Den här föreläsningen handlade bland annat om vilka möjligheter det finns för personer som bor utanför storstäderna att driva företag. Att som Clara ha en blogg och bo i en by utanför Umeå går alldeles utmärkt, det tycker många är exotiskt och vill veta mer om säger hon. AnnaKarin menar att många kvinnliga bloggare tas många gånger inte på allvar och ses inte som en vanlig företagare.
En viktig komponent för att få en lyckad spridning av blogginläggen är att ha bra rubriker. Hon berättade om den mest lyckade som hade rubriken “Sverige kan ta sig i röven” som har nära på 600 kommentarer.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Näthatet[/dropshadowbox]
Näthatet finns även bloggen Underbara Clara. Hon tycker att det inte är något större problem, i början kändes det jobbigt med personliga angrepp men efter ett tag vande hon sig. Hon menar att nätet är fritt men det är hon som äger sin blogg och bestämmer vilka kommentarer som får finnas där. Kommentarer som är oseriösa tar hon helt enkelt bort.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Inte för sent[/dropshadowbox]
På frågan om det är för sent att idag starta en blogg och blir framgångsrik (alla idéer är väl redan tagna?) tycker båda föreläsarna att det fortfarande finns möjlighet till det. Ett exempel är att starta en blogg som är nischad och som vänder sig till en smal men mycket intresserad målgrupp. Clara skriver 18-26 inlägg per vecka, det gjorde hon även innan hon började att tjäna pengar på det.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Intäkter[/dropshadowbox]
Clara får sina intäkter från annonser på sin sida som hon noggrant väljer ut för att passa hennes image. Hon har en bred målgrupp men även en blogg med en smal målgrupp kan ge bra intäkter.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”250px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Var nyfiken[/dropshadowbox]
Jag frågade vilken som var den främsta egenskapen för att bli en framgångsrik entreprenör genom att blogga. Svaret från båda var “att vara nyfiken”.
Se hela föreläsningen här>>