Som du kanske har märkt har dina uppdateringar där du länkar till andra sidor inte nått lika många som när du bara gör en textuppdatering, nu ändrar Facebook på det. De justerar nu sin sk. nyhetsalgoritm för affärssidor som innebär att synligheten på facebooksidors textuppdateringar kommer att synas sämre.
Fördelar
Uppsidan av detta för dig som har en facebooksida kommer innebära att länk- och mediabaserade inlägg kommer att synas mer än tidigare i nyhetsflödet.
Om du i fortsättningen vill maximera möjligheterna för synlighet för dina inlägg är det inte rena textuppdateringar som är det optimala längre. Facebook vill att du använder deras länkverktyg hellre än att bädda in länken i texten, se bilderna här under.
Om du gör som de säger får du maximal synlighet. Fortfarande gäller de andra rankingreglerna (Facebook Edge Rank) dvs. ju mer ditt inlägg gillas och delas desto fler kommer att se det.
Ökar synligheten på Facebook
- Inlägg andra än rena textuppdateringar
Minskar synligheten på Facebook
- Inlägg som bara innehåller textinlägg
Detta inlägg kommer att synas sämre än…
…detta inlägg som visar en del av innehållet i länken, allt enligt Facebook.
Länken till Facebooks uttalande.
Gillade du det här inlägget? Klicka gärna på gilla så vet jag vad som du tycker är intressant.
MISSA INTE NÄSTA INLÄGG!
Tyckte du inlägget var intressant? Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi dig en påminnelse när vi publicerar nytt innehåll.
[mc4wp_form id=”3917″]Vi delar inte din adress till andra, full integritet garanteras.