Hur får du din hemsida att synas utan att alltid annonsera? Ett effektivt sätt att få större synlighet av din hemsida är att jobba med sökmotoroptimering. Det är inte allt för svårt att göra det själv. Sökmotoroptimering är ett absolut måste för att kunna konkurrera med andra företag i samma bransch om att få besökare till sin webbsida. Fler besökare ger oftast fler affärer.
Här under kommer jag att lista en rad olika saker som du kan göra på din hemsida för att skapa bättre synlighet i sökmotorerna (läs Google). Gör du alla dessa åtgärder kommer din hemsida garanterat rankas högre i Googles sökresultat.
1. Ställ in din permalinkstruktur till statisk
Som standard är en permalänk (eller URL) i WordPress inte så bra för SEO eller för användare. Som standard kan den se ut så här: http://exampel.com/?p=N.
Lyckligtvis är det enkelt att ändra standardinställningarna till något mer sökmotorvänligt – som http://exampel.com/sidnamn.
I din WordPress instrumentpanel, gå till Inställningar -> Permalänkar och välj “Inläggsnamn”. Detta kommer att hålla din webbadress-struktur enkel och ren och säkerställer att alla dina nya sidor eller inlägg automatiskt optimeras.
2. Använd dina nyckelord på de två viktigaste platserna: titel och rubriktaggar
Du ska självklart använda dina nyckelord i din sökmotoroptimering (och variationer av dina sökord) i hela ditt innehåll. Kom bara ihåg: en väl optimerad del av innehållet bör inte bara använda ett enda nyckelord om och om igen. Snarare kommer det att innehålla en mängd olika ord och fraser relaterade till huvudämnet i ditt inlägg.
Med det sagt kommer du sannolikt att ha en huvudordsfras som du fokuserar på. Förmodligen är den viktigaste platsen för att använda denna fras i din titel-tagg (som bör finnas med i din webbadress). Använd helst dessa nyckelord så nära början av titeln som möjligt.
Header-taggar (H2, H3, etc.) säkerställer att Google och dina läsare vet vad ditt innehåll handlar om. WordPress gör det enkelt att använda header-taggar helt enkelt genom att klicka på textformatrutan i din visuella editor
Som standard är din sida eller posttitel din H1 (viktigaste) tagg. Du bör bara ha en H1-tagg per sida eller inlägg.
För de viktigaste underrubrikerna i mina inlägg använder jag vanligtvis H2-taggen. I detta inlägg är huvudrubrikerna bifogade i H2-taggen.
3. Ladda upp en XML-sitemap
XML-webbplatskartor är inte strängt nödvändigt för att Google ska navigera och indexera alla dina sidor och inlägg. Men de kan göra processen effektivare, så att ditt nya innehåll hittas så snabbt som möjligt.
Lyckligtvis finns det några bra plugins som automatiskt genererar en XML-sitemap för din WordPress-webbplats. Några av de bästa är Google XML Sitemaps och XML Sitemaps. De kommer också att meddela Google varje gång du lägger till nytt innehåll, så din webbplatskarta alltid är uppdaterad och din sökmotoroptimering på topp.
Ett varningstecken om din webbplatskarta: se till att du inte ger Google en sak i din webbplatskarta och en annan i din robots.txt! Om du till exempel har blockerat en viss sida i din robots.txt-fil bör du inte inkludera den i din webbplatskarta. För tips om hur du undviker detta, kolla in den här stora Moz-posten om ämnet.
4. Se till att du är konfigurerad med Googles Search Console
Om du inte har konfigurerat din webbplats i Search Console (tidigare Googles Verktyg för webbansvariga), kanske du saknar viktiga SEO-varningar eller meddelanden.
Om Google får problem med att komma åt eller indexera ditt innehåll så kommer du att få ett meddelande. Din Search Console är också där du kan se några av länkarna till din webbplats, liksom några av de sökord som driver trafik till din webbplats.
5. Fokusera på rätt innehållslängd för dina sökord
Det har gjorts massor av forskning de senaste åren på ideallängd för innehåll. Huvuddelen av denna forskning tyder på att högre rangordnat innehåll tenderar att ligga i ordningen 2000+ ord.
Problemet är givetvis att det finns många exempel på innehåll som är mycket kortare, och det ligger fortfarande nära toppen av SERP: erna.
Så, i stället för att fokusera på din exakta innehållslängd, fokusera bara på att skriva riktigt bra innehåll som svarar på frågan/frågorna som dina läsare/besökare efterfrågar.
- Fråga dig själv: Kan jag göra ett ännu bättre jobb för att täcka det ämnet? Om du kan göra det med färre ord, gör det! Om du tror att ett längre inlägg skulle göra ett bättre jobb, så är det den riktningen du ska ta.
- Matcha ditt innehåll mot dina läsare
Om de har en snabb fråga som de behöver få besvarad, borde du antagligen bara ha svaret på ett inlägg på 500 ord. Om deras frågor är mer komplexa kan det vara optimalt att skriva ett 3 000 ord + inlägg för det här ämnet.
6. Bestäm om du ska ha med www eller inte
Det här är ett snabbt och enkelt tips som kan ha stor inverkan på din SEO (sökmotoroptimering).
Google uppmanar alla webbplatsägare att välja sin primära domän – nämligen antingen https://www.dinsida.se eller https://dinsida.se. Ärligt talat, det gör ingen skillnad (SEO-vis) vilken du använder.
Ange din föredragna domän i Google Search Console (ovan) såväl som i dina WordPress-inställningar.
I din WordPress-kontrollpanel kan du ange det genom att gå till Inställningar -> Allmänt och ange både ditt WordPress-adress (URL) och webbadressen (URL ) till din föredragna domän.
Du bör också ange din primära domän i din Google Search Console.
7. Byt webbplatsen till HTTPS för bättre sökmotoroptimering
Om din webbplats ger dina besökare möjlighet att skriva in text eller annan information via kontaktformulär, inloggningsrutor eller betalningsfält, måste du se till att du använder SSL (Secure Sockets Layer).
Detta kommer att säkerställa att all känslig personlig information som dina besökare lämnar på din webbplats är krypterad och därför skyddad.
Men detta är inte bara viktigt för att skydda dina besökares privata information, det är nu också en officiell SEO-rankningsfaktor. Om du inte har övergått till HTTPS kan Google faktiskt visa en “inte säker” varning till besökare när de är på sidor med textinmatningsfält.
Om du inte är säker på om du har bytt till HTTPS, kolla med din webbhotell eller din byrå som producerat din hemsida så kan de hjälpa dig att ändra till HTTPS.
8. Optimera din WordPress-webbplats för hastighet
Sidans hastighet är inte bara en rankingfaktor, det är extremt viktigt för användarupplevelsen.
Ett av de bästa sätten att se hur snabbt din webbplats laddar är att använda Googles PageSpeed Insights-verktyg. Det kommer att analysera din WordPress-webbplats, vilket ger dig en övergripande hastighetsklassificering på 1-100.
Den kommer också att rekommendera specifika korrigeringar – som webbläsarcachning, bildoptimering och komprimering – vilket hjälper till att förbättra din webbplats hastighet.
Jag rekommenderar också starkt att använda ett plugin (eller två eller tre) för att ta itu med olika aspekter av din webbplatshastighet. De som jag brukar rekommendera är WP Super Cache, Smush Image Compression och Optimization och WP-Optimize.
9. Du behöver fortfarande bygga upp länkar 2019
Det här inlägget har i stor utsträckning fokuserat på interna rankingfaktorer (dvs saker du kan göra på din egen WordPress-sida för att öka din ranking). Men att få externa länkar till din webbplats är fortfarande en riktigt kritisk strategi för SEO år 2019.
SEMrush fann nyligen att länkar är ännu viktigare för webbplatser som fokuserar på sökord med mindre än 10 000 månatliga sökningar (vilket de flesta av oss har) .
Och glöm inte interna länkar! Att i sökmotoroptimeringen länka till relevant innehåll på din webbplats hjälper till att sprida länkkapital över hela din webbplats och hjälper också till att förbättra användarsignaler som avvisningsfrekvens, sidvisningar och tid på webbplatsen. Och medan användarengagemang inte kanske är en direkt rankningsfaktor är de indirekta fördelarna med din webbplats och företag enorma.
10. Installera Yoast-plugin
Om du bara gör en sak på den här listan ska den vara den här. Många av ovanstående strategier kan täckas på ett och samma sätt med hjälp av Yoast SEO-plugin, det bästa verktyget för sökmotoroptimering.
Yoast SEO har funnits i nästan 10 år, men dess skapare uppdaterar ständigt det för att hantera nya SEO-regler och algoritmer.
Några av de stora SEO-fördelarna med att använda Yoast inkluderar:
- Total innehållsoptimering.
Yoast kommer att be dig att välja ett primärt nyckelord för ditt innehåll och sedan se till att du använder det på strategiska platser. Det kommer också att hjälpa dig att optimera din metabeskrivning, så ditt innehåll är mer sannolikt att din länk klickas på i sökmotorns resultat. - Automatiska XML-webbplatskartor. Klicka bara på knappen och Yoast kommer att skapa och skicka en webbplatskarta över alla dina inlägg, sidor.
Slutliga tankar
När du har kontrollerat att de tekniska funktionerna på din WordPress-webbplats har optimerats har du byggt en god grund för din sökmotoroptimering. Efter detta kommer det mesta av ditt pågående SEO-arbete att inriktas på att skapa utmärkt innehåll som lockar till sig intresse.
Alla SEO-strategier som fungerade förra året kommer fortfarande att fungera 2019, så om du redan rankar bra, fortsätt göra vad du gör!
Det enda stora skiftet i år är att se till att din webbplats flyttas till HTTPS. Om du inte redan har det, skulle jag starkt uppmuntra dig att göra detta på en gång.
Lycka till med din sökmotoroptimering.