fbpx

Varför multitasking är förödande för en småföretagare

Multitasking

I dagens värld finns det en uppsjö av marknadsföringsstrategier både online och offline. Många av dem är gratis eller väldigt billiga, och flertalet är enkla att förverkliga. När företagare vill lära sig något om marknadsföring, så är det mest sannolika att de laddar ner en virtuell hög informationsmaterial som alla lär ut olika tillvägagångssätt som ”garanterar ett säkert resultat”.

Dåligt resultat

Hur kommer det sig att all den energi som många lägger ner på att lära sig ändå ofta ger noll resultat? Jo, därför att de blir överväldigade av alla metoder de hoppar på och försöker ta till sig och fokuserar därmed inte tillräckligt på någon av dem för att hinna se något resultat.

Multitasking

Inom företagande har det länge ansetts positivt att ha många bollar i luften samtidigt. Att lyckas hantera flera olika arbetsuppgifter på en och samma gång är en värdefull egenskap hos anställda och företagare. Sanningen är dock att multitasking är förödande för produktiviteten, och även för effektiv marknadsföring.  Det orsakar stress och svårigheter att behålla fokus åt olika håll.

  • Vad som ska prioriteras blir förvirrande
  • Det tar längre tid att fatta beslut
  • Man slösar tid genom att skifta mellan olika projekt
  • Det är lätt för gruppens medarbetare att tappa fokus
  • Kvaliteten på arbetet blir lidande

Försämrad hälsa

Att försöka förverkliga alltför många projekt och marknadsföringsstrategier  på en och samma gång ökar stress och utbrändhet, slösar resurser, minskar framstegen mot dina mål, begränsar dina resultat, gör gruppens medarbetare missmodiga, och i allra värsta fall, försämrar din hälsa.

Alternativet

Vad är då alternativet kanske du tänker. Det är att jobba med en sak i taget och göra det på ett strategiskt och smart sätt.
I nästa blogginlägg kommer jag att gå igenom fem steg som gör att du får en rak och mindre stressande marknadsföring. Den bygger på en beprövad idé som jag testat själv och tillsammans med många av mina kunder och den fungerar verkligen.

I nästa blogginlägg går jag igenom första steget i hur du skapar en vinnarstrategi i fem steg utan att behöva multitaska.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *