fbpx

6 tips för varumärken att använda i sociala medier

Sociala medier

Varför använda sociala medier för affärer?

43% av använder sociala medier för att undersöka varumärken (Hootsuite, 20 februari). Därför vill varje företag finnas i sociala medier. Sociala-medieplattformar ger varumärken en chans att få kontakt med sina kunder direkt och visa upp olika sidor av verksamheten. Effektiv användning av sociala medier kan driva en stadig ström av trafik till din webbplats och generera leads utan att spendera pengar på betalda kampanjer.

Så, hur ser du till att ditt varumärkes närvaro på sociala medier lockar kunder att köpa från just dig? Det finns flera bra metoder att följa. I den här bloggen har jag sammanställt de bästa tipsen som hjälper dig att göra din varumärkes-strategi för sociala medier till en framgång.

6 tips för varumärken att använda i sociala medier

1. Sätt ett mål

Vad är det du vill uppnå genom att finnas i sociala medier? Några av de gemensamma målen är att öka varumärkesmedvetenheten, driva trafik till din webbplats, påverka försäljningen eller tillhandahålla kundservice. Oavsett vad målet kan vara kommer det att avgöra vilka plattformar du väljer och vad du lägger upp på dem.

2. Känn din publik

När du väl har bestämt ditt mål är det dags att välja dina sociala medieplattformar. Varje plattform för sociala medier har olika primära målgrupper och mycket olika inläggskategorier. Du måste välja de sociala medieplattformarna som har din målgrupp. Titta på vilken typ av inlägg som varje plattform tillåter. Passar de in i ditt varumärke? Som ett exempel kan en tjänsteföretag kan ha svårare att vara aktiv på Instagram, men ett produktvarumärke kommer inte att ha svårt att lägga ut många foton. På samma sätt kan ett varumärke finna Twitters begränsade antal ord olämpliga.

3. Kolla in dina konkurrenter

Innan du börjar lägga upp, kolla vad dina konkurrenter gör. Se vilken typ av inlägg de publicerar på varje plattform. Få en känsla av vad som fungerar för deras varumärke. Försök också förstå vad deras sociala medier är. Detta kommer att ge dig några idéer. Följ dock inte samma strategi som din konkurrent. Vad som fungerar för dem kanske inte fungerar för dig. Deras strategi är beroende av storleken på deras verksamhet och deras popularitet. Anta att din konkurrent använder tävlings- och användargenererat innehåll som en del av sin strategi. Men om du är ett nytt varumärke får du inte samma engagemang för tävlingar eller användarfeedback.

4. Var dig själv med dina inlägg

Kom alltid ihåg att människor följer varumärken för vad varumärkena tror på. När du lägger upp saker som är relaterade till din vision kommer dina anhängare att belöna dig för det genom att engagera dig. Men om du försöker kopiera någon annan eller delar andras innehåll, har dina anhängare ingen anledning att följa dig. Dina sociala medieplattformar bör återspegla din filosofi, dina medarbetare och produkter. Så gör det din företagsprofil unik.

5. Var konsekvent

När du börjar på sociala medieplattformar kan det vara överväldigande att publicera varje dag. Det finns dock inget behov av att börja med det. Bygg upp din inläggsfrekvens steg för steg. När du blir mer bekväm med att skapa och lägga upp innehåll kan du lägga till fler typer av inlägg. Men oavsett din frekvens, se till att hålla dig till ett schema. Sociala medieplattformar analyserar vilka profiler som är aktiva genom att övervaka deras inläggsfrekvens. Om du publicerar på ett schema känner plattformen av att du är en aktiv profil och visar dina inlägg för fler personer.

6. Använd plattformens funktioner

Ett annat vanligt misstag är att ignorera plattformens funktioner och skapa samma inlägg för alla plattformar. Som ett exempel låter de flesta plattformarna ladda upp eller skapa en video. Ändå delar varumärken länkarna till sina YouTube-videor. Men sociala medieplattformar minskar räckvidden för externa länkar, eftersom de vill att användarna ska stanna kvar på plattformen. Dessutom marknadsför många plattformar sina videofunktioner för att öka din räckvidd för nya människor.

Ett exempel på detta är Instagram Reels, som visar dina rullar för nya människor, inte bara dina följare. Så ta dig tid att förstå plattformens funktioner och använd dem för ditt innehåll. Även om det kan verka mycket arbete först att skapa olika versioner av samma innehåll, är det faktiskt fördelaktigt för ditt företag.

Så det här var mina bästa tips för varumärken att ha en social media-närvaro. När du skapar en strategi för din närvaro på sociala medier, se bortom målen för följare och likes. Tänk istället på hur det integreras med dina affärsmål. Detta kommer att säkerställa att dina sociala medier fungerar tillsammans med resten av din marknadsföring.

Lycka till

Vill du ha en hemsida som säljer?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *