Så boostar du dina rubriker för fler leads

Den här artikeln beskriver hur du optimerar ditt innehåll och din marknadsföring för respons – så att fler faktiskt läser, tittar på eller lyssnar på ditt innehåll. Specifikt ger den fyra tips för att skapa marknadskommunikation som utmärker sig för att generera kvalificerade potentiella kunder.

1. Ge dina titlar ett intressant innehåll som innebär fördelar

Tråkiga titlar är ett av de största misstagen i innehåll som används för att generera leads. Ett väldigt bra sätt att förbättra din rubrik är att inkludera en förmån. Ett exempel; Ett företag som säljer tak Köp våra fina tak, kan istället skriva Byt tak och slipp vattenskador.

Du kan också överväga att använda handlingsord och siffror för att skapa titlar — till exempel Sju frågor att ställa när du ska välja ett takFördelar i rubriker och titlar ökar klickfrekvenserna eftersom du lockar potentiella kunder genom att berätta exakt vad de kommer att vinna på att läsa ditt innehåll.

2. Begränsa din läsekrets till en målgrupp

Detta är tufft. Du har förmodligen mer än en målgrupp, även för en enskild produkt eller tjänst. De flesta kunder jag arbetar med har svårt att isolera en enda målgrupp för ett innehåll. De tror ofta att de kommer att gå miste om att nå fler potentiella kunder.

Men innehåll och marknadsföringstext skriven för en målgrupp fungerar bäst. Annars riskerar du att skriva något som inte tilltalar någon.

Om du till exempel säljer hälsotjänster och en målgrupp är kvinnor i medelåldern, skriv till dem specifikt. Sedan kan du skriva till en annan av dina målgrupper i ett annat inlägg. På det här sättet känner fler att du skriver till just dem.

3. Lägg en CTA (uppmaning till handling) i slutet

Du kanske tycker att just detta tips är onödigt. Det är 2021 och alla vet att man ska sätta en CTA (uppmaning till handling) i slutet av det du vill marknadsföra?

Du vill inte göra dig besväret med att skriva ett innehåll och sedan låta dina läsare eller tittare inte ta nästa steg. Så ta reda på vad du vill att de ska göra efter att ha konsumerat ditt innehåll och säg åt dem att göra det!

Kanske vill du att de ska boka ett möte, ringa/maila för mer information, besöka en målsida eller din kontaktsida eller besöka din monter på en kommande mässa. Vad det än är, se till att du berättar för dem. Exempel: För att få veta mer besök vår monter på hälsomässan.

4. Återanvänd innehåll aggressivt

Många företag använder innehåll som de lagt ner både tid och möda på. För varje större del av innehåll du skapar måste du ha en plan för att få ut det till så många potentiella kunder som möjligt.

Börja med att marknadsföra stycket för din egen publik (e-postlista, nyhetsbrev, blogg, följare på LinkedIn, etc.) och be att det delas. Överväg sedan att marknadsföra det i branschens nyhetsbrev, skicka ut ett pressmeddelande, göra en Google-, Facebook- eller LinkedIn-annonskampanj eller dela ut det som en trycksak på mässor.

Du kan även återanvända innehållet genom att posta det i en serie av blogginlägg. Följ Joe Pulizzis råd och tänk mellan 1 och 10 – det vill säga återanvänd varje del av innehållet till ytterligare 10 delar.

Du har redan skapat materialet, så det borde inte kräva mycket extra arbete från din sida, lycka till.

Funderar du på ny hemsida och vad Editerat kan hjälpa dig med?

Läs mer

Vill du få en gratis analys av din hemsida?

Just nu erbjuder Editerat gratis analys av din hemsida och hur du kan få fler besökare och göra fler affärer.

Värde 2 200:- exkl. moms)

Läs mer

Gillade du det här inlägget?

Missa aldrig något av mina inlägg, prenumerera nu, avsluta när du vill.

Gör som drygt 2 000 andra prenumeranter och lär dig mer om digital marknadsföring för småföretagare.