6 tips för fler affärer med Instagram

Instagram

Hur ofta ska du publicera inlägg i företagets sociala medier? Det är en vanlig fråga bland många företagare. Många menar att man bör posta något varje dag, helst flera gånger om dagen. Studier visar att kontinuitet och kvalitet är viktigare än en hög frekvens. Därför har jag skapat en lista på sex punkter som hjälper dig att hålla flödet varmt på Instagram.

1. Planera utifrån målet

Planera och se över vilka typer av inlägg som stödjer ditt varumärke och dina marknadsföringsmål och vad som passar målgruppens flöde. Det kommer underlätta kontinuiteten i din närvaro, vilket ger fler följare och en ökad trovärdighet. Gör gärna en publiceringsplan. 

 2. Rikta dig till rätt målgrupp

Tänk hellre på en utvald mottagare än att inlägget ska rikta sig till alla. Utifrån detta kan du lättare sätta din tonalitet, både när det gäller bildspråk, text och kanske även emojis.

3. 80/20 regeln

Se till att dina bilder och texter förmedlar ett värde för mottagaren. Ställ dig frågan; vad får följaren ut av att läsa det här inlägget? Det kan till exempel handla om att ge inspiration, tips eller ny kunskap. Ett bra riktmärke för att följarna inte ska tappa intresset är att 80% av alla inlägg i ditt flöde ska vara relevant innehåll och resterande 20% kan få vara lite skryt om dig och ditt företag sam erbjudanden. 

4. Interagera med dina följare

Sociala medier ska vara socialt – inte ett forum för envägskommunikation. Dina följare kommer att uppskatta om du är aktiv och lyssnar, gillar och kommenterar andra poster och på så sätt kommer du att skapa en relation till dina följare. 

5. Bilder

Instagram handlar i grunden om bilder. Skapa gärna ett enhetligt flöde genom att till exempel välja ett filter eller utgå från en färg, ett grafiskt element eller ett tema. Våga även prova rörligt!

6. Stories

Sätt ett manér för dina stories, det gör det mycket snabbare och lättare att lägga upp en story eftersom du inte behöver fundera på vilket typsnitt, vilken textfärg eller vilka dekaler du ska använda. Ett väldigt bra verktyg för det är Canva canva.com som innehåller massor av färdiga mallar för sociala medier.

Funderar du på ny hemsida och vad Editerat kan hjälpa dig med?

Läs mer

Vill du få en gratis analys av din hemsida?

Just nu erbjuder Editerat gratis analys av din hemsida och hur du kan få fler besökare och göra fler affärer.

Värde 2 200:- exkl. moms)

Läs mer

Gillade du det här inlägget?

Missa aldrig något av mina inlägg, prenumerera nu, avsluta när du vill.

Gör som drygt 2 000 andra prenumeranter och lär dig mer om digital marknadsföring för småföretagare.