Know, trust and like (känna till, förtroende och gilla) är dom tre grundpelarna för att lyckas göra affärer i de sociala medierna. Dessa “regler” är inget nytt utan har alltid gällt för företagare och gäller nu även på nätet. Man ska bete sig på samma sätt, oavsett man är på nätet eller träffar någon live.
Sociala koder
Dom sociala koderna är i princip detsamma oavsett vilket sätt man har för att kommunicera med någon. På Facebook eller något annat socialt media måste man först visa att man finns (know), när man sedan har etablerat en kontakt måste man lära känna personen(trust) och om man sköter sig så kanske man till och med blir gillad (like). Att socialisera på webben måste vara med hjärtat, det måste vara ett äkta engagemang annars lyser det igenom förr eller senare.
Facebook på arbetsplatser
Många företag ägnar just nu mycket tid åt att lägga upp strategier på hur man ska bete sig när man kommunicerar med sina kunder i de sociala medierna. En del företag har förbjudit användandet av till exempel Facebook i sina datorer. Sådana beslut är ganska verkningslösa med tanke på att 25% av de som använder Facebook använder mobilen för att uppdatera sin status. Facebook har kommit för att stanna, vad man än tycker om de sociala mediernas framfart som företagare måste man sätta sig in i vad som händer, möjligheterna är enorma och vem vill vara en loser?
Nästa blogginlägg kommer att handla om Facebook, om uppseendeväckande fakta som gör att man inte kan vifta bort sociala medier som en irriterande fluga.
Du vet väl att du kan prenumerera på mina inlägg, välj e-post eller rss uppe till höger.