Så fungerar Content Retargeting för din onlinemarknadsföring

Content Retargeting är en betald sökords-strategi och ett  sätt att nå en specifik publik med din onlinemarknadsföring som redan visat intresse för dina tjänster/produkter.

Som onlinemarknadsföringsmetod är det här ett effektivt sätt att nå den målgrupp som redan är intresserade av vad du har att erbjuda.

 Retargeting piltavlaSå här går det till

Dina besökare taggas automatiskt till en bannerannons för en specifik tidsperiod på andra webbsidor även Facebook.

Annonsen visas i Googles sökresultat eller någon annan sida som finns med i annonsnätverket. Det här är en bra möjlighet att komma tillbaka till personer som redan har visat intresse för vad du har att erbjuda.

Retargeting kan hjälpa dig med:

  • att återkoppla med personer som hastigt besökt och lämnat din webbsida eller ej avslutat ett köp
  • att öka varumärkeskännedomen
  • att uppmuntra återkommande besökare och öka engagemanget
  • att öka effektiviteten av din SEO (sökmotoroptimering)

Retargeting

Ett exempel

En besökare är in på ett företags sida och besöker sidan “Tjänster”. Nu taggas besökaren och när denne sedan tittar på andra sidor som ingår i det annonsnätverk som leverantören av tjänsten använder syns en annons för den besökaren som är skräddarsydd utifrån sidan “Tjänster”.

När annonsen visas för den personen  ökar chansen betydligt att denne klickar på den därför att annonsen känns relevant.

Tjänster

Exempel på företag som erbjuder denna tjänst är Adroll och Wordstream, där kan du även gratis testa tjänsten “free trial”.

Content Retargeting – ett sätt att nå längre med annonser

Vill du testa något nytt inom onlinemarknadsföring kan detta vara något. Du bör definitivt testa och sedan utvärdera och se om det passar för dina affärer.

Gillar du det här inlägget, klicka på gilla och/eller kommentera gärna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *