Här får du 7 heta exempel på hur du designar panoramabilden (cover) till facebooks nya utseende.
Cover
Facebooks nya timline kommer senast 30 mars att införas på facebooksidor, dvs. alla företagssidor eller gilla-sidor som många kallar dem. Detta innebär att dessa sidor kommer att få ett helt nytt utseende som kräver en del grafisk uppdatering för att se bra ut.
Om välkomstsidor
Välkomstsidorna försvinner tyvärr (de finns kvar men möjligheten att styra icke-fans dit första gången upphör), besökaren kommer direkt till startsidan som istället för den nuvarande startsidan (loggen) har en stor panoramabild (cover) som du till 100 procent kan bestämma innehållet i.
Storytelling
Denna bild får enligt Facebook själv inte innehålla erbjudanden som hela tiden byts ut, den ska visa vad företaget gör eller står för och gärna berätta en historia. Exakt var den gränsen går är förstås svår att dra. Grunden i hur Facebook vill att du ska marknadsföra dig på din facebooksida är historieberättande (storytelling).
Hur ska då dessa covers utformas, här under får du en rad exempel på hur andra har gjort, hoppas det kan ge dig idéer för din egen sida.
Vill du ha en snygg cover till din facebooksida? Kontakta mig så hjälper jag dig med det.
Coca-Cola
www.facebook.com/cocacola
Bland annat ett handskrivet brev från ägaren till Alpha Drug Co i Woonsocket, RI, år 1893.
Walmart
www.facebook.com/walmart
Bland annat en bild från den första butiksöppningen 1962 i Rogers, AR.
New York Times
www.facebook.com/NYTimes
En bild när personalen firar när en av deras journalister får Pulitzerpriset.
Subway
www.facebook.com/subway
Snabbmat kan också berätta en historia.
Tide
www.facebook.com/tide
Var kommer namnet Tide ifrån? Ingen vet säkert. En legend är att företagets VD var på semester på stranden och när han tar en promenad noterade han hur väl tidvattnet (tide) hade städat stranden.
Old Spice
www.facebook.com/OldSpice
Old Spice, som grundades 1938, lägger till några skapelsemyter.
Starbucks
www.facebook.com/Starbucks
Härliga kaffebönor.
En påminnelse om min kurs 15 mars!
Det finns fortfarande platser kvar på min endagskurs i sociala medier för den 15 mars i Luleå>>.