Hub Spot har gjort en undersökning i USA som bland annat handlar om sociala medier som innehåller en hel del intressanta fakta.
USA ligger före oss i den affärsmässiga användningen av sociala medier, därför tycker jag det är intressant att läsa dessa fakta som troligen kommer att överensstämma med svenska förhållanden om ca ett år.
Amerikanska internetanvändare tillbringar tre gånger mer tid på bloggar och andra sociala nätverk än på e-mail. Nära 2/3 av användarna använder sociala medier. Sociala medier har i USA ett riktigt affärsvärde.
57% av småföretagen säger att sociala medier är fördelaktigt för deras affärer och mer än hälften av dom säger att sociala medier spelar en viktigt roll i deras aktiva försäljning.
We need to stop interrupting what people are interested in & be what people are interested in.”
Craig Davis
Chef för J.Walter Thompson (Världens fjärde största annonsbyrå).
LinkedIn är den tjänst som driver mest trafik till B2B-webbsidor. LinkedIn genererar också mest konverteringar för B2B-företag. Facebook genererar mest konverteringar för B2C-företag.
Bloggar
Bloggar fortsätter att öka och är nu uppe i 152 miljoner. Nära 40% av amerikanska företag använder bloggar i marknadsföringssyften. Företag som bloggar har 55% fler besökare på sin webbsida.
Näst efter mail är Facebook den mest använda tjänsten för att dela saker. De företag som säger att Facebook är viktigt eller kritiskt för deras affärer ökade med 83% på bara två år.
9% av amerikanerna twittrar. 152 miljoner använder Facebook och 21 miljoner använder Twitter. Den normala användaren har 27 följare, 25% av alla konton har inga alls. 40% av alla twitterkonton har aldrig sänt ett enda tweet. Majoriteten av twittrare i USA är mellan 18-29 år, dom är mer utbildade än genomsnittet, har högre inkomst och är ofta early adopters. Twitteranvändare spenderar mycket tid online.
Det var en hel del tunga fakta om sociala medier men visst är det intressant utifrån ett business-perspektiv? Kommentera gärna och tyck till här under.