E-postmarknadsföring är en av de äldsta och mest kraftfulla digitala marknadsföringsstrategierna genom tiderna. E-postmarknadsföring har en genomsnittlig avkastning på investeringen (ROI) på 4 400 %! Det är inte konstigt att nästan alla framgångsrika företag använder e-post för att nå sin publik.
Här följer några konkreta råd om hur du kan optimera din e-postmarknadsföring.
Lär känna din målgrupp
Om du vill förbättra dina e-postkampanjer bör du börja med att lära känna din målgrupp och befintliga prenumeranter. Ju mer du vet om de personer som läser dina e-postmeddelanden, desto bättre.
Föreställ dig att skriva ett brev till en främling jämfört med ett som du skulle skriva till en vän. De skulle låta drastiskt annorlunda, eller hur? Du vill inte att dina kunder ska känna att du är en främling genom att skriva ett e-postmeddelande till dem.
Ett sätt att lära sig mer om dina prenumeranter är att fråga dem vilken typ av mejl de vill få i framtiden och sedan anpassa innehållet utifrån svaren du får.
Använd en responsiv design
Om du inte använder en mobil responsiv design när du utvecklar din e-postmarknadsföringsstrategi går du miste om en betydande möjlighet att engagera din publik. Det är viktigt att ditt mail ser bra ut även i smartphones, använd ett professionell e-posttjänst.
Tänk först på längden av ämnesraden. Mobila e-postmeddelanden har kortare rubriker och förhandsgranskningstext. Använd ett format med endast en kolumn. Detta designval innebär att din e-post blir lättare att läsa.
Du behöver också använda en enkel design med mycket mellanrum och ett tydligt budskap. Det är också en bra idé att använda en uppmaning som sticker ut från resten av din e-post.
Skicka vid rätt tidpunkt
Vid vilken tid på dygnet ska du skicka ditt nyhetsbrev?
Enligt flera studier är de bästa dagarna att skicka dina e-postmeddelanden tisdag, onsdag och torsdag, i den ordningen. Samma grupp av studier fann att de bästa tiderna att trycka på skicka-knappen är 10:00, 20:00 och 14:00, i den ordningen.
Mät och justera
Jag rekommenderar att du analyserar dina kampanjer så att du lär dig hur prenumeranter för närvarande svarar på dina e-postmeddelanden. Oddsen är att det finns en mängd information du kan avslöja om din målgrupp.
Så länge du strävar efter att bygga starkare kontakter med din publik kommer du att se en avsevärd förbättring när du trycker på skicka på din nästa e-postkampanj.
Lycka till
Funderar du på ny hemsida och vad Editerat kan hjälpa dig med?
Vill du få en gratis analys av din hemsida?
Just nu erbjuder Editerat gratis analys av din hemsida och hur du kan få fler besökare och göra fler affärer.
Värde 2 200:- exkl. moms)
Läs mer