Det här är historien om företaget Blendtec som vände försäljningssiffrorna med hjälp av sociala medier och en budget på bara 50 dollar.
(Missa inte videon längst ner i inlägget)
Blendtec
Företaget Blendtec i Utah hade svårt att nå ut med sitt säljbudskap för sina mixers (blenders) till sin målgrupp. Produkterna var inte särskilt “sexiga” och det hade svårt att hitta en bra sälj-hook. Företaget testar normalt sina mixers genom att mixa olika material i mixern.
En ljus idé
George Wright som då var inhyrd vice vd på Blendtec fick en idé och pratade med sin webmaster och videoproducent och satte ihop en strategi. VD:n Tom Dickinson förstod inte vad sociala medier var eller vad viral marknadsföring innebar vid det tillfället men lät George hållas. George ville ha en budget på 50 dollar, som han fick. Han köpte bland annat in en labb-rock och ett domännamn “willitblend.com för pengarna.
Jay Leno Show
Beväpnad med en video började han att filma när han mixade olika prylar, sedan la han ut filmen på hemsidan. Dessa videos började snabbt att spridas med ljusets hastighet. Besökarna på sidan kunde föreslå vad som skulle testas i mixern. Blendtec och Dickinson blev snart känd och var med i flera olika tv-shower, bland annat i Jay Lenos.
Allt mixades
Dicksinson mixade nu golfbollar, iPods, videospel mm. Företag lämnade produkter som de ville att Blendtec skulle mixa och de var beredda att till och med betala för det. Varumärket fick förstås ett enormt genomslag och försäljningen ökade.
Viral marknadsföring
Genom att Blendtec fick sina videos att bli virala fick de ett brett genomslag. Att göra en viral video innebär uppenbarligen inte att man måste ha en stor budget för produktionen. Det är själva idén som är viktig. Bär du på några galna idéer som du kan filma?