Skriv texter med kunden i åtanke
Så här kan de gå till när många webbplatser utvecklas. Beslutsfattarna samlas runt konferensbordet och börjar att brainstorma. ”Vår webbplats bör omfatta vårt uppdrag så att besökare vet vad som styr oss”, säger en verkställande.
”Det ska se ut och låta professionellt, så låt oss använda stock-foton och kan Eva skriva copyn eftersom hon hon är duktig på att skriva”, säger en annan. ”Vi borde ha en sida med alla våra produkter. Men låt oss inte lägga in alltför många detaljer eller priser, eftersom vi vill att besökarna ska kontakta oss ”, säger en tredje.
Någon från säljavdelningen tillägger ”På sidan Kontakta oss, låt oss använda ett formulär med massor av frågor som kommer att hjälpa oss att göra en försäljning. Vi låter besökarna berätta om sin budget och hur snart de har för avsikt att göra ett köp. Och låt oss försäkra oss om att få deras fullständiga namn, e-postadress och telefonnummer så att vi kan låta en säljare kontakta dem.” Är du tveksam till deras tillvägagångssätt när du läser om de här förslagen? Om inte, bör du vara det. De är helt off och ser till att stöta bort besökare.
Besökaren måste komma först
Medan alla dessa idéer har fördelar för företaget, gör det inget vettigt för en besökare. Och det är ett stort misstag. Om du inte sätter dina besökare först kommer din webbplats inte att vara effektiv.
De bästa webbplatserna är kundfokuserade. De är utformade för att ge den information besökarna söker och presenterar den på ett intressant och organiserat sätt. De låter kunden se det verkliga hos dig och företaget, som sedan skapar förtroende. De gör det lätt för besökare att slutföra de saker de har i åtanke, oavsett om det är att köpa en produkt, prenumerera på ett nyhetsbrev, eller kontakta dig för mer information.
Dina besökare vill inte ha det som är smart och klyschigt. De kommer inte att ta sig tid att lyssna på vad du har att säga. De vill helt enkelt veta hur du kan lösa deras problem. Eller, annorlunda uttryckt, vad är det du säljer och varför är det rätt för mig?
15 tips för den perfekta hemsidan
1. Börja med en tydlig navigering
Organisera dina sidor till logiskt namngivna kategorier och använd standardtermer i menyn. Besökarna vill inte gissa var de ska klicka på. De ska inte behöva analysera vad du menar och de har inte tålamod att inleda en skattjakt för att hitta fakta, då lämnar de din sida.
2. Använd vardagsspråk
Tvärtemot vad din lärare sa till dig på högstadiet, ingen vill läsa en text som låter som en uppsats, gäsp. Skriv texter som om du talar direkt till besökaren. Använd ”du” och ”vi”, sammanfattningar är bra. Ha en vänlig och informell ton, det är bättre än en hård företagsmässig dito.
3. Undvik en företagsmässig jargong
Använd inte ord eller fraser som besökarna kanske inte känner igen. Använd bekant terminologi som du bedömer att dina besökare använder.
Få mer info om hur Editerat skapar hemsidor »
4. Tillhandahåll all relevant information
När folk söker på nätet, söker de svar. Om din webbplats inte ger fakta kommer besökaren gå vidare till nästa i sökresultatet. Var inte rädd för att dela för mycket, det får gärna inkludera priser. Studier visar att informationsrika webbplatser är mest effektiva i att omvandla besökare till seriösa prospekts.
5. Utelämna hajpen
Besökarna vill inte ha en massa floskler. De förväntar sig ärlighet och öppenhet. De vill ha fakta så att de kan göra ett välgrundat beslut. Placera alla korten på bordet och låta besökarna dra sina egna slutsatser.
6. Ha en sammanfattning på startsidan
Eftersom din startsida är den vanligaste ingången till din webbplats bör den beskriva vad du och ditt företag erbjuder på ett tydligt sätt. Om besökarna inte snabbt kan räkna ut vad det betyder det för dem, kommer de att klicka på tillbaka-knappen och lämna din sida.
7. Skapa unika målsidor för specifika ämnen
Även om du kanske vill att alla ska komma genom ytterdörren, dvs. startsidan på din webbplats, kanske det inte är den bästa strategin. Ett mer målinriktat sätt är att skapa så kallade målsidor som beskriver specifika ämnen. Om någon söker efter information om t.ex. en produkt som du erbjuder bör besökaren hamna på en sådan sida som enbart är tillägnad det ämnet. Målsidor konverterar i högre grad än startsidor på en webbplats.
8. Låt bilderna hjälpa till att berätta din historia
Bilder som du får gratis eller köper på nätet kan vara vackra, men berättar de någonting om dig och ditt företag? Nej, de är för allmänna. Du kan använda dem på vissa ställen på din webbplats för att hjälpa till att bryta upp vad som annars skulle vara en tung sida med text på, men när det gäller produkter och människor fungerar egna foton bäst. Besökarna vill se vad de köper och vem de ska köpa det från.
9. Inkludera förtroendeskapande innehåll
Förklara varför ditt företag är unikt och kvalificerat att erbjuda sina produkter eller tjänster. Ge några detaljer om företagets historia och prestationer. Inkludera ett foto av ägare/grundaren om det är relevant. Överväg att avsätta en sida till referenskunder eller case studies. Kunder som uttalar sig om ditt företag har stor betydelse för att skapa förtroende. Kunderna köper från företag de litar på.
10. Håll din webbplats aktuell
Om besökare märker att ditt innehåll inte är aktuellt kan din webbplats förlora all trovärdighet. Uppdatera ständigt din webbplats, lägg till och ta bort all information som är föråldrad. Den sista delen av den förra meningen är kritisk, så jag hoppas att du inte missar det. Du ska inte bara lägga till innehåll. Du måste även ta bort allt som inte längre är relevant.
11. Använd en enkel layout
Ingen gillar skräp, och det inkluderar även besökare till din webbplats. Rena, enkla och organiserade webbplatser fungerar bäst. Ju mer intuitiva, desto bättre, så att besökare lätt kan hitta vad de behöver.
12. Gör det enkelt för besökare att kontakta dig
Sätt dina kontaktuppgifter på flera ställen så det är lätta att hitta. Det bör alltid vara högst ett klick bort. Gör inte så att besökarna får arbeta för hårt för att nå dig, då kanske du kommer att förlora dem.
13. Håll formulär enkla
Om din webbplats har ett formulär på kontaktsidan eller på någon annan sida bör du ställa så få frågor som möjligt. Besökare hatar att fylla i alla dessa formulärfält, gör vi inte alla det? Och de litar sannolikt inte i det läget tillräckligt mycket på dig för att ge dig all den information du begär. Du skulle förstås älska att få all den informationen men det är inte vad dina besökare föredrar i första hand.
Läs mer om hur Editerat skapar säljande hemsidor och se exempel »
14. Inkludera en uppmaning till handling på nästan varje sida
Berätta för besökarna vad du vill att de ska göra härnäst. Led dem till att köpa eller att de kontaktar dig. Det är bra att vara en källa till information med kvalitet men du vill också att besökarna ska veta att de kan göra ett köp.
15. Gör det perfekt eller så nära det som det går
Stavning och grammatiska misstag gör att du ser ut som en amatör. Det gör även en dålig formulering. Granska ditt arbete noga, eller ännu bättre, överväg att anlita en professionell copywriter att hjälpa dig med innehållet.
I dagens informationsmättade värld kommer besökare till din webbplats sannolikt att vara otåliga. Om de inte snabbt kan hitta vad de vill, kommer de att gå vidare. De är skeptiska till något som låter ”säljigt” Om de kunde prata med dig, skulle de säga: ”Bara fakta, tack.”
För att få en effektiv webbplats måste du leverera verkligt värde. Sätt dina besökares behov och önskemål först när du skapar innehållet och du ska se hur ditt innehåll börjar leverera affärer.
Lycka till med din hemsida.
Läs mer om hur Editerat skapar säljande hemsidor och se exempel »
Begär offert på en hemsida