Säkra dina följare på egen plattform för fler affärer

Joe Pulizzi är en av världens mest framstående personer inom content marketing, här delar jag med mig av en del klokskap som han berättar om som du själv kan använda i ditt eget företag.

Hyrd plattform vs ägd plattform

Att skapa följare som sedan kan omvandlas till kunder är en viktig del i ett företags kommunikation och marknadsföring. Sociala medier har blivit en självklar plattform att finnas på. Linkedin, Instagram och Facebook mfl. är däremot ”hyrda” plattformar där du är beroende av techjättarnas algoritmer som kan ändras över en natt, till din nackdel.

Joe Pulizzi menar att det är av stor vikt att säkra sina följare på egen ”ägd” plattform för att minska risken att tappa följare eller att det blir dyrare att nå dem.

Bästa sättet

Det har visat sig att det bästa sättet att säkra sina följare/prenumeranter på är att erbjuda medlemskap och det näst bästa är att använda nyhetsbrev. Om jag fokuserar på nyhetsbrev är det fortfarande en stark kanal att använda för kommunikation och fördelarna är många.

Du når ut till alla prenumeranter, inga sållas bort i någon algoritm, du bestämmer helt och håller vilket innehåll och utseende du vill ha i nyhetsbrevet och du kan kommunicera till en väldigt låg kostnad.

Säkra dina framtida affärer

Det här betyder förstås inte att du ska sluta använda sociala medier för din kommunikation men se gärna till  att säkra dina följare på en egen plattform som du själv förfogar över, då minskar du risken att tappa affärer i framtiden.

Missa aldrig ett nytt inlägg, alltid riktad till dig som är småföretagare. Gå med och få de senaste tipsen och råden om digital kommunikation för småföretagare.