Så skapar du oändliga ideér till dina inlägg

Sociala medier

Melanie Deziel är en prisvinnande ”Brand content creator”. Här delar jag hennes tips och råd om hur man lär sig att skapa innehåll på enklaste möjliga sätt i sociala medier.

Inlägg i sociala medier måste ha en långsiktig kontinuitet för att ge resultat. Det första frågorna du bör ställa dig när du ska skapa inlägg är:

  • Vad ska jag säga?
  • Vad är budskapet?
  • Vad är storyn?

Börja med att bestämma vad du ska säga innan du bestämmer hur du ska säga det.
Nästa del är vilket format och kanal du ska göra inlägget i, video, text, foto etc.
Här får du 10 olika fokusområden och 10 olika format som hjälper dig att skapa ännu bättre innehåll i dina sociala medier.

1. Människor

Se utifrån din målgrupps ögon och se till att de är i centrum för din berättelse. Se till att du vet vem du kommunicerar till och försök att inte ha en för bred målgrupp.

2. Baskunskaper

Ge baskunskaper inom olika områden som du vet din målgrupp saknar, som till exempel: ”Allt du behöver veta om hur Linkedin fungerar”.

3. Detaljer

Här ger du djupare kunskaper till ämnen som du avhandlat under punkt två baskunskaper, för de som vill få mer avancerade tips om ett ämne.

4. Historia

Berätta om hur det var innan om ett visst ämne, exempelvis sociala medier, berätta gärna om egna erfarenheter, hur du upplevde att det var innan sociala medier startade.

5. Lärande

Det kan vara instruktioner, recept, manualer eller utbildning inom olika ämnen.

6. Kurering

Använd delar av andras innehåll och lägg en länk till originalinnehållet. Här sparar du mycket tid på innehållsskapande. Kom ihåg att fråga först om du får använda andras innehåll.

7. Data

Visa resultat från olika undersökningar, rapporter eller enkäter och var gärna först, då kommer många att läsa och dela dina inlägg.

8. Produkter

Här berättar du om dina produkter/tjänster, hur de fungerar mm. Det här är mer av branding av ditt företag där du länkar till dina produktsidor för att få merförsäljning.

9. Exempel

Berätta om trender och den stora bilden på ett intressant sätt genom att visa på praktiska exempel.

10. Opinion

Här kan du visa din mänskliga/personliga sida och säga vad du tycker i vissa frågor. Gör till exempel en lista om vad du tycker är viktigast inom just det området. Ta ställning i frågor som du tycker är viktiga och är värda att sticka ut i.

När du sedan har en idé på en story, se hur den kan passa in i någon av dessa 10 fokusområden, då kommer skapande av innehållet blir mycket lättare.

De olika formaten du kan använda till att publicera materialet i:

  1. Skriva
  2. Infografik
  3. Ljud
  4. Video
  5. Live-video
  6. Bildgalleri
  7. Tidslinje
  8. Quiz
  9. Verktyg (som hjälper din målgrupp)
  10. Karta (innehåll som passar i en geografisk kontext)

Gillade du det här inlägget?

Missa aldrig något av mina inlägg, prenumerera nu, avsluta när du vill.

Gör som drygt 2 000 andra prenumeranter och lär dig mer om digital marknadsföring för småföretagare.