Facebook har nyligen ändrat sin policy för texter i bilder för:
- Marknadsförda inlägg
- Annonser från sidinlägg (syns i högerkolumnen)
- Omslagsbild
Du får inte längre ha mer än 20 procent text i en bild. De nya reglerna betyder att bilder som bara innehåller text är inte tillåtna att användas i “marknadsförda inlägg” längre.
Facebook tillåter inte något av följande i dina bilder:
- Uppmaning till handling (call to action) ex. “Skaffa det nu”
- Köpinformation
- Prisinformation, “10 % rabatt” etc.
- E-postadress
- Webbsidesadress (url)
- Kontaktinformation
Detta är till för att förebygga annonsörer att dela en bild som är som en traditionell bannerannons.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”350px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Inte “Gilla” eller “Dela”[/dropshadowbox]
Den nya policyn är betydligt klarare än den förra som varit vag.
Allting som ska finnas i “Om”-sektionen är inte tillåtet i dina marknadsförda inlägg.
Du får inte inkludera ord som “Dela” “Gilla” eller ens ha en pil som pekar mot dessa funktioner från din omslagsbild.
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”350px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Facebooks tips[/dropshadowbox]
Facebooks egna förslag för hur att skapa en omslagsbild eller annons är:
“Håll det enkelt – Om du tror att du brutit mot någon av facebooks regler har du förmodligen också gjort det.”
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”350px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Tips[/dropshadowbox]
Inkludera riktiga människor och riktiga saker i dina bilder.
Forskning visar att människors känslor triggas igång när de ser bilder som är på riktigt, äkta personer och saker.
Dessa håller bättre än bilder med en massa text på. Använd sparsamt med text på dina bilder
Logotyper, slogans eller tagline bör användas i minsta mån. Försök att använda bilder på din produkt när den används istället för att använda din logo eller slogan som inte relaterar till innehållet.
För att se om du använder lagom mycket text på just din omslagsbild kan du gå in på denna sida som ger dig svaret. Du laddar upp din omslagsbild där du sedan får svaret om din bild är korrekt.