Med tanke på att 90% av all data som finns på internet är skapat de senaste 2 åren är det lätt att tappa tron på att kunna sticka ut och kunna bli hittad i Googles sökmotor, men det finns en lösning.
Hummingbird heter den nya uppdateringen (hösten 2013) som Google gjort för sök-kriterier och det är den största ändringen sedan 2010 (Caffeine). Nu försöker alla SEO-experter att lista ut hur de ska hjälpa sina kunder att optimera sina kanaler på nätet efter de nya algoritmerna.
Denna uppdatering av Googles sökmotor påverkar 90% av alla sökningar som görs. Vill du att din sida ska komma så högt upp som möjligt i sökningarna är det nödvändigt att känna till vad du själv kan göra på din blogg, hemsida, facebooksida etc. för att optimera rankingen.
Du behöver varken vara ingenjör eller SEO-expert för att göra det.
En sak som är ny är att Google tar hänsyn till long-tail sökningar dvs. komplexa och långa sökfraser. Sökresultaten har därför blivit mer korrekta än tidigare som du redan kanske märkt själv.
Här kommer ett antal tips för att anpassa ditt innehåll till de nya sökalgoritmerna.
1. Anpassa innehållet efter vad besökarna söker
- Skapa skräddarsytt innehåll för din målgrupp
Ta reda på vad dina besökare skriver när de söker efter dina tjänster eller produkter, även synonymer. Att skapa innehåll som svarar på frågor är ett bra sätt jobba på. Skapa hur-gör-man artiklar där du ger instruktioner, detta går att använda i de flesta branscher. - Skapa topp-listor
Topp-listor som “10 bästa sätten att skriva en artikel på” eller “5 bästa sätten att sköta om sin trädgård” är populära och delas mycket i sociala medier. - Vanliga frågor
Vanliga frågor som du besvarar på din hemsida eller blogg är perfekta för att indexeras av Google och som ofta stämmer överens med användarnas sökfraser.
2. Använd ett bra typsnitt
Användare som söker efter något vill hitta det så snabbt som möjligt. Är ditt innehåll svårt att läsa finns risk för att det inte blir läst. Se till att ha en väl genomtänkt typografi på din sida.
- Typsnittsfamilj
En särskild utformning av typsnittet som innefattar bokstäver, siffror och symboler. Typsnitt är ofta en del av en typsnitts-familj av motsvarande mönster, till exempel Times Roman, Helvetica och Courier. - Typsnitt
En stil av typsnitt som har en specifik vikt, bredd och storlek. - Kerning
Justeringen av utrymmet mellan enskilda tecken. Detta gör texten mer proportionell och tilltalande för ögat. - Linjelängd
Bredden på ett block eller textrad, mätt mellan sin vänster- och högermarginal. - Leading
Utrymmet mellan textrader. Närmare rader ger mer text på en sida, men sänker läsbarheten.
3. Hitta alternativ för gästbloggare
Att ha gästbloggare på sin sida har varit populärt och kan vara tidsbesparande för skapande av innehåll. Det kan däremot vara förödande för din blogg att ha någon som skapar innehåll på din sida som inte stämmer överens med det du vill framhäva. Var försiktig med att låta andra lägga ut innehåll på din blogg.
- Ha egna skribenter
Anlita en skribent som är väl insatt i din bransch och vad du säljer och låt denna skriva blogginlägg. - Expertintervjuer
Gör en intervju med en expert eller låt någon intervjua dig som expert. - Var social
Låt någon “kändis” vara med i din video på Youtube, Instagram eller den kanal du använder. Låt personen vara med i en hur-gör-man artikel etc.
Med Google Hummingbird gäller bara en sak för dig, att skapa kvalitativt, originellt och relevant innehåll, inte så svårt eller hur?
—————————
Nyhet – Sveriges första e-kurs om Content Marketing!
Snart är det dag att släppa vår nya e-kurs “Bemästra content marketing” där du på ett praktiskt sätt lär dig att skapa kvalitativt innehåll för din blogg, facebooksida etc. Fyll i intresseanmälan här under och få mer information om kursinnehållet.
[mc4wp_form]MISSA INTE NÄSTA INLÄGG!
Tyckte du inlägget var intressant? Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi dig en påminnelse när vi publicerar nytt innehåll.
[mc4wp_form id=”3917″]Vi delar inte din adress till andra, full integritet garanteras.